قاسمی: ایران از هیچ گروهی که علیه ارکان قانونی تاجیکستان اقدام کند، حمایت نکرده و نمی کند

قاسمی: ایران از هیچ گروهی که علیه ارکان قانونی تاجیکستان اقدام کند، حمایت نکرده و نمی کند
جمعه 26 بهمن 1397 - 22:13

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران از هیچ گروهی که علیه ارکان قانونی تاجیکستان اقدام کند، حمایت نکرده و نمی کند و همیشه روابط خوب و برادرانه با دولت آن کشور را خواستار بوده است.

العالم- ایران/ سیاسی

بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص سخنان وزير خارجه تاجيكستان و روابط في مابین دو كشور گفت: روابط ايران و تاجيكستان روابطي عميق و مبتني بر ريشه هاي مشترك و كهن مي باشد؛ نمی توان اين پيوندها و پيوستگي هاي به يادگار و ماندگار از گذشته هاي دور را ناديده گرفت. من با سخنان وزير امور خارجه اين كشور در مراسم روز ملي جمهوري اسلامي ايران موافقم و فكر مي كنم تاريخ، جغرافيا، گذشته و آينده و تمامي اشتراكات ميان ما، همه بر ضرورت همكاري ها و همدلي هاي هرچه بيشتر دو دولت و دو ملت تاكيد مي نمايند. اصولا سياست ايران نسبت به همسايگان، سياستي آشكار و كاملا روشن و بر اساس تعميق و توسعه هر چه بيشتر همكاري ها در تمامي زمينه هاي ممكن و روابط توام با حسن همجواري و نزديكي روابط دولت ها و ملت ها استوار است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ما خواهان تاجيكستاني هستیم که همواره برخوردار از امنيت، ثبات، مقتدر و رو به رشد و توسعه باشد. سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در سالهای بعد از استقلال اين كشور همراهي و ایستادن در كنار دولت تاجيكستان بوده است؛ و این سیاست و رویکردی است که همچنان از سوی ما اعمال می شود و تغییری نکرده است؛ ایران از هیچ گروهی که علیه ارکان قانونی تاجیکستان اقدام کند، حمایت نکرده و نمی کند و همیشه روابط خوب و برادرانه با دولت آن كشور را خواستار بوده است. براي ما استقلال، تماميت ارضي و حاكميت ملي و روابط دوستانه و برادرانه دو دولت يك اولويت و اصل اساسي است؛ نگاه ما به روابط با دولت تاجیکستان نگاه خویشاوندی است.

قاسمی افزود: اميدواريم با استفاده از تمامي ظرفيت هاي بالقوه موجود و بویژه فعال تر شدن کمیسیون همکاری های مشترک دو كشور، گام های موثر و مشترکی برای گسترش روابط دوجانبه برداریم؛ آرزوی قلبی ما افزايش همدلي و گسترش روابط در همه زمینه ها و ترسیم آینده ای روشن در این ارتباط است؛ البته باید این توجه و هوشیاری را داشته باشیم که روابط دوستانه و برادرانه ما همواره دشمنان و بد خواهاني داشته و دارد كه بايد با هوشمندي، تلاش هاي شیطنت آمیز برای تخریب روابط دو کشور را خنثي نماييم.

قاسمی در پایان اظهار داشت: اصولا با توجه به شرايط منطقه و كانون هايی كه در جهت گسترش افراط گرايي و تقويت تروريسم مي كوشند تا امنيت و ثبات و حاكميت كشورها را هدف قرار دهند، بايد در يك همكاري مشترك و جمعی تا از ميان رفتن اين تهديدات تلاش نمود و اين به يك عزم همگاني و حتي جهاني نياز دارد؛ ايران به سهم خود تاكنون با تمام توان در اين مسير گام برداشته و در كنار تمامي كشورها و حاكميت هايی بوده که مورد تهديد از سوي تروريسم و افراط گرايي قرار داشته اند و این رویکرد را همچنان ادامه خواهد داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها