اطلاعات حساسی که شاید به نابودی الجبیر منجر شود 

اطلاعات حساسی که شاید به نابودی الجبیر منجر شود 
يکشنبه 28 بهمن 1397 - 13:54

یک نویسنده انگلیسی از اطلاعات حساسی درباره  اقدام سازمان جاسوسی اسرائیل موساد مبنی بر به کارگیری عادل الجبیر وزیر امورخارجه سابق عربستان پیش از تصدی این سمت سخن گفت.

العالم عربستان

پایگاه "اودیسی انلاین " با انتشار مقاله ای با عنوان "جزئیات رابطه موساد با الجبیر" گفت: پس از اظهارات تسیبی لیونی وزیرامور خارجه اسرائیل درباره عزل الجبیر از منصبش و توبیخ موساد به خاطر آن ، این مساله فکر مرا به خود مشغول کرد و چندین هفته پس از جستجو برای مصاحبه و دست یافتن بر اطلاعات بیشتر درباره این موضوع نزد "فیلیپ گیرالدی" افسر پیشین دستگاه جاسوسی سیا رفتم.

اما از اظهارات این افسر و اطلاعات جاسوسی وحشت کردم .

هرچه بیشتر می پرسیدم ، بر اطلاعات شگفت آور بیشتری درباره این مساله دست یافتم.

حس کردم به خاطر این اطلاعات جنجال برانگیز ده سال گذشته، خیلی خوش شانس هستم.

این نویسنده نوشت: گیرالدی در شناسایی اقدام موساد در برقراری اولین تماس با عادل الجبیر بسیار مفید بود ما نیز هم اکنون در حال بررسی و جمع آوری اطلاعات برای تحقیقات عمیقی درباره زندگی الجبیر و روابط سری وی با موساد هستیم .

این خبرنگار که هم اکنون خبرنگار "دیلی میل " است، گفت: تیم ویژه من برای تکمیل مقاله دراولین فرصت تلاش می کند ، جمع اوری این اطلاعات مستلزم سفر به عربستان و تل آویو و مصاحبه با کارشناسان بازنشسته موساد است و جمع اوری اظهارات میدانی نیز شاید بسیار حساس باشد.

وی افزود: احساس کردم با تهدیدات امنیتی جدی روبرو هستم. ما این کار را ادامه خواهیم داد.

این روزنامه به نقل از شاهد خود، گیرالدی در" افی بی آی "نوشت: دفتر تحقیقات فدرال امریکا در سال 1990 عادل الجبیر را زمانی که سخنگوی رسمی عربستان در امریکا بود تحت نظر داشت، چندین سال پیش نیز این دفتر به اقدام موساد دربه کارگیری الجبیر مظنون بود.

تحقیقات دیگر نیزحاکی است، "عادل الجبیر" هنگام تحصیل در رشته علوم سیاسی و اقتصاد در دانشگاهی در شمال تگزاس، سال 1981 با "کی آن ماتیوز" همکلاسی اش در دانشکده علوم سیاسی و روابط بین الملل آشنا شد و این شناخت به یک رابطه جدی با وی تبدیل شد .

سپس ماتیوز که رابطه محکمی با تاجران معروف الماس اسرائیلی در امریکا داشت، عادل الجبیر را به تدریج با تاجران و شخصیت های یهودی آشنا کرد.

به گفته گیرالدی، در بازپرسی دوستانه دفتر تحقیقات فدرال در اگوست 1998 از ماتیوز، وی گفت: نشست اول عادل الجبیر و مزدور موساد در اکتبر سال 1995 برگزار شد. مساله دوستی الجبیر با کی و بدهی های سنگین وی به شماری از تاجران یهودی در آمریکا با یکدیگر گره خورد و الجبیر جز همکاری چاره ای نداشت.

در این بین، موساد به کی دستور داد رابطه خود را با الجبیر قطع کند.

به گفته این نویسنده، همه دلائل حاکی از آن است که فعالیت الجبیر در سفارت عربستان در امریکا در آن زمان کاملا با دستورات موساد بود.

این نویسنده قول داد زمان جمع آوری همه اطلاعات، کتابی درباره این موضوع بنویسد.

این رسوایی؛ در صورت اثبات اطلاعات؛ ضربه جدیدی برای ولی عهد سعودی است که هنوز پس از رسوایی ترور جمال خاشقچی نویسنده سعودی که جسدش در کنسولگری کشورش در استانبول تکه تکه شد، درصدد به دست آوردن آبروی رفته اش است.

پربیننده ترین خبرها