مشخصات فاتح، اولین زیر دریایی نیمه سنگین و پیشرفته ایران/ قابلیت شلیک موشک‌ های کروز ضد کشتی

مشخصات فاتح، اولین زیر دریایی نیمه سنگین و پیشرفته ایران/ قابلیت شلیک موشک‌ های کروز ضد کشتی
يکشنبه 28 بهمن 1397 - 17:25

با تلاش متخصصان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، اولین زیردریایی پیشرفته و منحصربه فرد بومی "فاتح" پس از موفقیت در انجام تست های نهایی، روز یکشنبه (28 بهمن ماه 1398) با حضور رییس جمهوری به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد.

العالم ـ گزارش

اولین زیردریایی بومی کلاس نیمه سنگین ایران با نام فاتح دارای ویژگی های منحصربه فردی است که به تمامی از سوی متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و از فناوری های روز دنیا برخوردار است.
بنابر گزارش های منتشر شده از سوی مسوولان دفاعی کشور ، زیر دریایی فاتح به عنوان نخستین زیردریایی نیمه سنگین ایران با تُناژ 527 تُن از سامانه های سوناری، رانش الکتریکی، مدیریت نبرد ترکیبی، سامانه هدایت موشک زیر سطح به سطح، هدایت اژدر، جنگ های الکترونیکی و مخابراتی، سامانه مخابراتی امن و یکپارچه و ده ها سامانه مدرن دیگر برخوردار است که افزایش قدرت دفاعی و آفندی نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت.

درهمین حال دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش الحاق اولین زیردریایی کلاس متوسط و تماما ایرانی فاتح را به ناوگان جنوب کشور با توجه به قابلیت‌های ویژه‌ ای که دارد، یک غافلگیری برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران عنوان کرده است.

اولین زیر دریایی نیمه سنگین ایران توان دریانوردی 35 روزه را دارد و از سرعت سطحی 11 نات (20.35 کیلومتر بر ساعت) و در حالت غوطه‌ور 14 نات (25.9 کیلومتر بر ساعت) برخوردار است که توانایی حمل موشک‌های زیرسطحی، موشک‌های دوش‌پرتاب سطح به هوا و همچنین امکان حمل نیروهای تکاور و رساندن آنها به نقاط مورد نظر را نیز داراست.

در همین خصوص امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز خاطرنشان کرده است، زیردریایی فاتح علاوه بر قابلیت پرتاب اژدر، توانایی شلیک موشک‌ های کروز ضد کشتی را دارد که برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

این زیرسطحی نیمه سنگین 527 تنی که تناژ آن در زیر سطح 593 تن خواهد بود، همچنین با برخورداری از حس‌گرهای پیشرفته در عین کاهش اثرات راداری و صوتی خود و سامانه‌های ارتباطی امن، برای تبادل داده با واحدهای سطحی و هوایی دیگر به جزئی از شبکه دفاعی دریایی ایران تبدیل شده و با توجه به ساخت بومی آن در قیاس با نمونه های خارجی هم‌رده ارزان‌تر نیز می باشد.

حالا پس از فاتح، صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران طرحی مبنی بر ساخت زیردریایی‌های سنگین 3200 تُنی را نیز در دست دارد.

بر اساس این طرح، صنایع دفاعی کشورمان به دنبال طراحی و ساخت نسل جدید زیردریایی‌های سنگین با وزن 3200 تُن است که با ساخت آن نیز جهش بزرگ تری در زمینه طراحی و ساخت زیردریایی‌ها در کشور رخ خواهد داد. این زیردریایی حدود 87 متر طول، 10 متر قطر و 3200 تُن وزن خواهد داشت.

با توجه به اثبات توانمندی نیروی دریایی و حضور مقتدرانه آنها برای حفظ امنیت آبراه های بین المللی، اینک این نیرو با شایستگی قادر به تامین امنیت تمام مناطق تحت حاکمیت‌ همچنین حفظ منافع کشورمان در افق دور دست در پهنه دریاها به ویژه در اقیانوس هند و آب‌های مجاور است و بدون نیاز به حضور نیروهای خارجی قادر به تامین امنیت این مناطق است.

پربیننده ترین خبرها