ورود 100 کامیون مشکوک ائتلاف آمریکا از عراق به شرق سوریه

ورود 100 کامیون مشکوک ائتلاف آمریکا از عراق به شرق سوریه
دوشنبه 29 بهمن 1397 - 10:29

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» اعلام کرد که 100 کامیون وابسته به ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا از عراق وارد سوریه شد.

العالم - سوریه

پس از اینکه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ۲۸ آذر سال جاری اعلام کرد که قصد دارد نیروهای نظامی خود را از خاک سوریه خارج کند و عناصر داعش نیز در شرق سوریه محاصره شدند، اقدامات مشکوک ائتلاف آمریکا افزایش یافت.

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» امروز دوشنبه برای چندمین بار گزارش داد که ۱۰۰ کامیون متعلق به ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا وارد شرق سوریه شده است.

این گروه اعلام کرد که شامگاه یکشنبه (روز گذشته) ساعت ۲۲ به وقت سوریه ۱۰۰ کامیون متعلق به آمریکا با پلاک عراق وارد خاک این کشور شد.

به گزارش دیدبان، ۴۰ کامیون از این ۱۰۰ کامیون، خالی و ۴۰ کامیون نیز سرپوشیده بود و مشخص نبود که چه چیز در آن وجود داردز ۱۰ کامیون، حامل خودرو و ۱۰ کامیون دیگر نفت‌کش بود.

دیدبان مسیر حرکت این کامیون‌ها در جاده «عامودا-قامشلی» واقع در ریف «الحکسه» (شمال شرق سوریه) را دنبال کرده است.

پیش از این اقدامات ائتلاف آمریکا، شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای‌ دموکراتیک سوریه» که تحت الحمایه واشنگتن هستند، نشستی را برای بررسی آخرین تحولات شرق فرات برگزار کردند.

دیدبان با اشاره به اینکه این نشست همزمان با پایان حضور گروه داعش در شرق فرات صورت گرفته است، گزارش داد که نیروهای کُرد برای مرحله پساداعش برنامه‌ریزی کرده و به این نتیجه رسیدند که عناصر مخفی داعش را با کمک ائتلاف آمریکا شناسایی کنند و زمینه‌های اجتماعی، فکری و اقتصادی را که باعث تداوم حضور این گروه بود از بین ببرند؛ مسئله‌ای که ظاهرا برای توجیه باقی ماندن نیروهای آمریکایی در شرق سوریه مطرح شده است.

ادعای مبارزه کُردها و آمریکا با داعش در حالی مطرح می‌شود که دیدبان اخیرا اعلام کرد که این طرف‌ها با یکدیگر به توافقی دست یافتند؛ مسئله‌ای که شبیه آن در شهر رقه سوریه رخ داد و در جریان آن، چهار هزار داعشی با همکاری آمریکا و کُردها از رقه خارج و به دیرالزور انتقال داده شدند.

در تأیید گزارش دیدبان، مخالفان دولت سوریه ۲۰ بهمن ماه جاری اعلام کردند که ائتلاف آمریکا و شبه نظامیان کُرد با عناصر باقی‌مانده داعش در شرق سوریه به توافق رسیده‌اند که این عناصر کرانه شرقی رود فرات را ترک کنند.

در کنار این اخبار، «کینو گابرییل» سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه ۲۷ بهمن ماه از ادامه عملیات نظامی در یک مساحت کوچک در شرق فرات علیه داعش خبر داد تا اخبار مربوط به توافق با داعش را بی‌اساس عنوان کند.

به گفته دیدبان، آمریکا در تلاش بود که با گسترش دامنه بمباران هوایی، سرکرده‌ها و عناصر داعش را مجبور کند که تسلیم شوند؛ زیرا این افراد ۴۰ تن طلا و دهها میلیون دلار پول در تصاحب خود داشتند.

در همین ارتباط، برخی رسانه‌ها به انتقال برخی تروریست‌های تسلیم شده داعش همراه با طلای سرقتی مردم عراق و سوریه توسط بالگردهای آمریکایی اشاره و اعلام کردند که بالگردهای آمریکایی داعشی‌های تسلیم شده را با جعبه‌های حاوی مقادیر زیادی طلا از منطقه «الدشیشه» در استان «الحسکه» در جنوب سوریه به مکانی دیگر منتقل کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها