تظاهرات گسترده در الجزایر

شنبه 4 اسفند 1397 - 17:15

با پراکنده شدن تظاهرات صدها نفری در پایتخت الجزایر که در اعتراض به کاندیداتوری عبد العزیز بوتفلیقه برای پنجمین دوره ریاست جمهوری به راه افتاده بود، توسط پلیس این کشور، آرامش به این شهر بازگشت. این در حالی است که جنبش "مواطنه" خواستار برگزاری تظاهرات دیگری فردا یکشنبه علیه کاندیداتوری بوتفلیقه شد.

العالم - الجزایر

شرکت کنندگان در این تظاهرات که دیروز جمعه در الجزایر برگزار شد، با سردادن شعارهایی خشم خود را از حکومت نشان دادند. این تظاهرات بیانگر شکاف وسیع بین حکومت و معترضان است.

هزاران تن از شهروندان الجزایری دیروز در پایتخت این کشور در تظاهرات متعددی در مسیرهای مختلف شرکت کردند. یکی از این مسیرها به سمت پارلمان و دیگری به سمت مقر نخست وزیر و مسیر دیگر به سمت مقر ریاست جمهوری بودند. اما تظاهرات اصلی کغ بزرگترین تظاهرات بود، در میدان اول می در مرکز پایتخت برگزار شد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات شهارهایی سر دادند با مضمون "نه به پنجمین دوره ریاست جمهوری" و "بوتفلیقه برو". تظاهرات کنندگان علیه احزاب وابسته به حکومت و برخی سران کشور شعار دادند.

یک وکیل به نام مصطفی بوشاشی در این تظاهرات گفت: به خاطر شکستن دیوار ترس به خیابان ها آمده ایم. نظام سیاسی فعلی بیش از 20 سال است که مانع برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز شده است.

یک استاد دانشگاه به نام فاطمه بوهانی نیز گفت: من پنجمین دوره ریاست جمهوری بوتفلیقه را محکوم می کنم. ای کاش فضا برای آزادی بیان باز بود.

نیروهای امنیتی الجزایر ابتدا تظاهرات کنندگان را محاصره کرده و مانع ادامه حرکت تظاهرات شدند. اما با اصرار معترضان حلقه محاصره امنیتی شکسته شد. نیروهای امنیتی سپس سعی کردند با استفاده از آب پاش و گاز اشک آور تظاهرات را پراکنده کنند. این حرکت معترضان را به خشم آورده و آنها را برای چند لحظه هیجان زده کرد. اما تظاهرات به سرعت به حالت مسالمت آمیز برگشت.

گفتمان عقل و منطق بر این تظاهرات حاکم بود و معترضان سعی کردند از اتهام برهم زدن امنیت و ثبات خود را دور نگه دارند.

به نظر می رسد که این اولین تظاهرات در زنجیره طولانی اعتراضات در الجزایر است و قرار است که دومین تظاهرات در بیست و چهارم ماه جاری توسط جنبش المواطنه برگزار شود.

چندین شهر الجزایر در اعتراض به کاندیداتوری بوتفلیقه برای دوره پنجم صحنه ناآرامی و اعتراض است.

این تظاهرات دیوار ترس و قانون ممنوعیت تظاهرات در پایتخت را در هم شکست و مراتب اعتراض مردم به انتخابات ریاست جمهوری را نشان داد. آیا این تظاهرات، اوج شکوه دموکراسی خواهد بود یا نقطه آغازی در بحرانی که در حال شکل گیری است.

پربیننده ترین خبرها