لاوروف:

برنامه‌ای برای عملیات مشترک با ترکیه و ایران در سوریه نداریم

برنامه‌ای برای عملیات مشترک با ترکیه و ایران در سوریه نداریم
يکشنبه 5 اسفند 1397 - 16:02

وزیر خارجه روسیه با اشاره به اهمیت روند آستانه در تحقق آتش‌بس در سوریه گفت که کشورش برنامه‌ای برای اقدام نظامی در سوریه به همراه ایران و ترکیه ندارد.

العالم - آسیا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، برنامه برای اقدام نظامی مشترک مسکو، تهران و آنکارا در سوریه را رد کرد.

لاوروف در این مورد در گفت‌وگوی همزمان با تلویزیون ویتنام، چین و شبکه تلویزیونی «فونیکس» گفت: «تهران و آنکارا برنامه‌ای برای اقدام نظامی مشترک در سوریه ندارند. ما قصد نداریم هیچ عملیات نظامی در سوریه با مشارکت روسیه، ترکیه و ایران صورت دهیم. ایران و روسیه در سوریه به دعوت دولت قانونی سوریه فعالیت دارند. ترکیه به نگرانی‌های امنیتی خود می‌پردازد اما دولت سوریه مخالف حضور نظامی ترکیه است.»

این مقام ارشد روسی در ادامه این گفت‌وگو افزود: «با این حال دمشق از روند آستانه حمایت کرد؛ روندی که تحقق آتش‌بس حقیقی را در بخش‌های وسیعی از سوریه امکان‌پذیر کرد و شرایط مذاکره مستقیم میان دولت و مخالفان مسلح را ایجاد کرد.»

وزیر خارجه روسیه گفت که هیچکسی پیش از این مخالفان را در مذاکره مشارکت نداده بود. وی در این مورد گفت: «آنها (کشورهای غربی) به مخالفانی که مدت‌ها پیش سوریه را ترک کرده‌اند و در خارج از این کشور (کشورهای حاشیه خلیج فارس و یا در اروپا) زندگی می‌کنند، تکیه کردند. با این حال روند آستانه مسیر را هموار کرد و آنهایی را که درگیر جنگ بودند را پای میز مذاکره جمع کرد.»

لاوروف تاکید کرد: «این مهمترین مسئله است چرا که در نهایت این افراد اعم از نظامیان و مخالفان مسلح هستند که تحولات ارضی به آنها بستگی دارد.»

وی همچنین گفت که کشورش با ترکیه در زمینه دسته‌بندی گروه‌های کردی در سوریه به اتفاق نظر نرسیده است و روسیه و آمریکا مذاکرات غیرعلنی را درباره راهکار حل بحران سوریه پیگیری می‌کنند و نیروهای نظامی در زمینه ایجاد منطقه حائل بین سوریه و ترکیه در راستای منافع آنکارا و دمشق با هم مذاکره می‌کنند.

لاوروف پیشتر در مخالفت با تحرکات آمریکایی‌ها در شمال شرق سوریه گفته بود که واشنگتن به دنبال ایجاد یک شبه دولت در شرق رودخانه فرات است.وی همچنین از ادامه همکاری ارتش‌های روسیه و ترکیه به منظور اجرای توافقات مربوط به ممانعت از ظهور مجدد تهدید تروریستی در شمال سوریه و بازگرداندن کُردها خبر داده بود.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی شامل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حال لفاظی‌ها درباره پایان عملیات ائتلاف واشنگتن در مقابله با داعش هستند.

پربیننده ترین خبرها