نماینده عراقی: آمریکایی‌ها بسیاری از آثار باستانی عراق را به سرقت برده‌اند

نماینده عراقی: آمریکایی‌ها بسیاری از آثار باستانی عراق را به سرقت برده‌اند
يکشنبه 5 اسفند 1397 - 20:54

یک نماینده دولت عراق با بیان اینکه آمریکایی‌ها تعداد زیادی از آثار باستانی این کشور را به سرقت برده‌اند، از الزام دولت به بازپس‌گیری این آثار خبر داد.

العالم - عراق

«محمد کریم» عضو «فراکسیون صادقون» وابسته به ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق در گفت‌و‌گویی از سرقت گسترده آثار باستانی عراق از سوی آمریکایی‌ها خبر داد و گفت که دولت به زودی ملزم به بازپس‌گیری این آثار خواهد شد.

او در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری المعلومه، گفت که واشنگتن از زمان اشغال عراق در سال 2003 تا 2011 و از خلال مزدوران خود تعداد بسیار زیادی از آثار باستانی و شمش‌های طلا را از عراق به سرقت برده است و پس از خروج نیز گروههای وابسته به آمریکا اقدام به سرقت آثار باستانی از صلاح‌الدین و نینوی کرده و آن‌ها را به آمریکا منتقل کرده‌اند تا فرهنگ و تمدن عراق را نابود کنند.

او تأکید کرد که دولت به زودی از سوی پارلمان ملزم به بازپس‌گیری این آثار باستانی از آمریکا خواهد شد.

این نماینده پارلمان عراق در ادامه گفت که تعداد زیادی از آثار باستانی عراق در مزایده‌های جهانی به فروش می‌رسند که آخرین آن دیوار آشوری به سرقت رفته در حراج کریستی نیویورک به مبلغ 27 میلیون و 250 هزار دلار بود که با هزینه کمیسیون و مالیات، ارزش آن 35 میلیون دلار می‌شود.

فروش این دیوار باستانی سه هزار ساله که در یکم نوامبر 2018 صورت گرفت خشم محافل فرهنگی و سیاسی عراق را برانگیخت. به نوشته المعلومه، آمریکایی‌ها با اشغال عراق در سال 2003 تمامی اموال بانک مرکزی عراق از نقدی و غیر نقدی را به سرقت بردند.

در همین حال یک منبع نزدیک به کردهای سوریه فاش کرد که آمریکایی‌ها در شرق فرات در سوریه ۵۰ تُن از طلاهای داعش را از طریق پایگاههای خود در کوبانی به آمریکا منتقل کرده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها