بنگلادش دیگر مسلمانان روهینگیا را نخواهد پذیرفت

بنگلادش دیگر مسلمانان روهینگیا را نخواهد پذیرفت
جمعه 10 اسفند 1397 - 21:22

دولت بنگلادش خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد که دیگر هیچ پناهجوی روهینگیایی را از کشور میانمار نخواهد پذیرفت.

العالم - آسیا

به نقل از رویترز، محمد شهید الحق معاون وزیر امور خارجه بنگلادش به شورای امنیت سازمان ملل گفت: متاسفانه باید اعلام کنم که بنگلادش دیگر ظرفیت پذیرش آوارگان بیشتر از کشور میانمار را ندارد.


معاون وزیر خارجه بنگلادش دولت میانمار را به دادن "وعده‌های توخالی" در زمان مذاکرات درباره بازگرداندن پناهجویان متهم کرد.


وی افزود: به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب، هیچ مسلمان روهینگیا حاضر به بازگشت به میانمار نشده است.


بسیاری از مردم میانمار روهینگیایی‌ها را مهاجران غیرقانونی می‌دانند و لذا این مردمان از تبعیض‌هایی که علیه‌شان روا می‌رود در رنج هستند. دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند مردمانی فاقد ملّیت و بی‌خانمان برخورد می‌کند و به آنها تابعیت نمی‌دهد. روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های سختی از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی مواجه هستند.


به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت (مرداد) سال 2017 نزدیک به 700 هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند در حالی که پیش از این حدود 400 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.


هم اکنون بیش از 900 هزار مسلمان روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در منطقه "کاگس بازار" بنگلادش حضور دارند. نزدیک به 688 هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.


دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا (ARSA) به چندین مرکز پلیس در ایالت راخین آغاز شد.


ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.


به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از شش هزار 500 مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.


بنگلادش و میانمار در 25 ماه نوامبر ( 4 آذر 1396) یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.


براساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.


اما این توافق به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب از سوی دولت میانمار اجرایی نشده است.


مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های خود و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود توسط دولت میانمار هستند.


درهمین حال کشورهای غربی از دولت میانمار به دلیل تاخیر در پذیرش مسلمانان روهینگیا انتقاد کرده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها