مشکلات پیش پای البشیر و مخالفان در سودان

شنبه 11 اسفند 1397 - 18:38

جورج علم، روزنامه نگار گفت اعتراضات سودان در ابتدا فقط خواسته های اقتصادی و اجتماعی بود اما بعد تبدیل به انتظارات و خواسته های سیاسی شد و در نهایت کار به اینجا کشید که مردم خواستار کناره گیری رئیس جمهور شده اند.

العالم - افریقا

علم با شرکت در برنامه "مع الحدث" شبکه خبری العالم گفت: عمر البشیر قبل از اینکه شتابزده حالت فوق العاده اعلام کند می بایست باب گفتگوی جدی را با مخالفان و منتقدان خود باز می کرد.

وی خاطرنشان کرد که البشیر جوانان سودانی را به عنوان عنصر فعال و مؤثر در اعتراضات به گفتگو فراخوانده است اما گفتگو درباره چه چیزی؟ او هیچ راه حلی برای بحران اقتصادی و اجتماعی ندارد لذا دعوت به گفتگوی او هم به رغم اصلاحاتی که اخیرا انجام داده است، صرفا به منزله فرار به جلو است و این اصلاحات پاسخگوی خواسته های مردمی نیست.

وی گفت سه مشکل اصلی و مهم بر آینده البشیر سایه انداخته است؛ اگر وی استعفا دهد آیا هیچ تضمینی برای عدم تعقیب وی زمانی که قدرت را رها می کند وجود دارد مخصوصا که وی تحت تعقیب دادگاه بین المللی هم هست؛ این مشکل، مشکلی اساسی برای وی به حساب می آید.

مشکل دوم این است که البشیر می خواست همچنان در قدرت بماند اما وقتی که می بیند امکان آن وجود ندارد در صدد معرفی جایگزین از حزب کنگره ملی افتاد تا آن را در صحنه سیاسی مطرح کند. اما این کار هم فایده ای به حال توده مردم نداشت.

و اما مشکل سوم این است که مخالفان امروز خواستار براندازی نظام و تغییر رئیس جمهور اما برنامه سیاسی روشن یا یک گروه سیاسی که بتواند عهده دار امور پس از البشیر باشد و زمام قدرت را به دست بگیرد، ندارد.

پربیننده ترین خبرها