هر آنچه که هموطنان ایرانی برای سفر به گرجستان باید بدانند

هر آنچه که هموطنان ایرانی برای سفر به گرجستان باید بدانند
شنبه 11 اسفند 1397 - 15:13

ایرانیانی که قصد سفر به گرجستان را دارند ضمن همراه داشتن رزرو هتل، بلیط برگشت و بیمه مسافرتی به این نکته توجه داشته باشند که هرگونه تناقض در پاسخ به سؤالات پلیس مرزی، می‌تواند منجر به ممانعت از ورود آنها شود.

العالم - اروپا

در آستانه سال نو و تعطیلات نوروزی، سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس در اطلاعیه‌ای مواردی که هموطنان ایرانی که قصد عزیمت به گرجستان را دارند، باید مدنظر قرار دهند، یادآور شده است.

در این اطلاعیه خطاب به خطوط هوایی و آژانس‌های صدور بلیط هواپیمایی در مسیر گرجستان آمده است: «پیرو جلسه هماهنگی نماینده خطوط هوایی ایران در گرجستان با پلیس مرزی این کشور و با توجه به اقدامات اخیر پلیس مرزی گرجستان در بررسی کامل مدارک مسافران ورودی به این کشور، مواردی جهت رعایت ضوابط به منظور تسریع در ورود مسافرین ایرانی به مقصد این کشور اعلام می‌شود. لذا از کلیه فعالان خطوط هوایی و آژانس‌های گردشگری تقاضا می‌شود به منظور پیشگیری از بروز برخی مشکلات در مبادی ورودی کشور گرجستان که در نهایت می‌تواند منجر به عدم اجازه ورود و خسارات مادی و معنوی به اتباع ایرانی شده و برنامه‌های پروازی خطوط هوایی کشورمان به مقصد این کشور را نیز با اختلال مواجه کند، ضمن توجه و اطلاع رسانی موارد ذیل به علاقه‌مندان سفر به کشور گرجستان، همکاری را لازم را جهت ارائه خدمات مناسب به اتباع کشورمان مد‌نظر قرار دهند.»

در این اطلاعیه از همه شرکت‌های فروش بلیط خواسته شده موارد ذیل را در سایت‌های فروش قرار داده تا هنگام خرید بلیط از سوی مسافران قابل رویت بوده و آگاهی لازم فراهم شود.

براساس اعلام سفارت ایران در تفلیس مدارک مورد درخواست در هنگام ورود به گرجستان شامل موارد زیر است:
۱- رزرویشن هتل: در صورتی که مسافران با تور مسافرت می‌کند می‌بایست «واچر» (تاییدیه رزرو اتاق در هتل) را همراه داشته باشند. در صورتی که واچر غیر واقعی باشد شرکت مربوطه در لیست سیاه پلیس گرجستان قرار خواهد گرفت. کارگزاران می‌بایست اسامی کامل مسافران را قبل از رسیدن پرواز به هتل‌ها اعلام کنند تا در صورت تماس پلیس، هتل مورد نظر اظهار بی اطلاعی نکند.

۲– بلیط بازگشت: بلیط می‌بایست واقعی بوده و در غیر اینصورت از ورود مسافر ممانعت به عمل می‌آید.

۳– بیمه مسافرتی: در صورتی که مسافر با تور همراه است می‌بایست مشخصا در اوراق مربوطه به وجود بیمه اشاره شده باشد.

۴–همراه داشتن پول نقد به میزان لازم: همراه داشتن پول ایرانی مورد پذیرش نیست و اعلام استفاده از عابر بانک ایرانی جهت تبدیل به سایر ارزها در گرجستان غیرقانونی تلقی شده و می‌تواند جرایمی را در پی داشته باشد. ماموران مرزی جهت مخارج روزانه هر مسافر حداقل مبلغ 50 دلار به ازای هر روز مدنظر قرار می‌دهند.

در این اطلاعیه توصیه اکید شده است که مسافران از قرار دادن پول نقد و مدارک مورد نیاز جهت ارائه به ماموران مرزی در چمدان تحویل بار جدا خودداری کنند چون قبل از تایید ورود به آن دسترسی نخواهند داشت.

*مواردی که هموطنان ایرانی باید لحاظ کنند

در این اطلاعیه همچنین هشدارهایی برای هموطنان ایرانی که قصد سفر به گرجستان را دارند، داده شده است که شامل موارد ذیل است:

۱- هرگونه مواد مخدر و کلیه داروهایی که حاوی مقادیری از مواد مخدر و یا روانگردان باشد (مانند داروهای مسکن، اعصاب، آرام بخش و امثال آنها)، ممنوع بوده و مشمول جریمه‌های سنگین ، حبس‌های بلندمدت و جرائم نقدی است.

۲- تصویر تمامی مدارک می‌بایست در دسترس مسافر باشد و نشان دادن هرگونه مدرک از طریق موبایل قابل قبول نخواهد بود.

۳ - مسافرانی که قصد دیدن اقوام خود را دارند و مایل به رزرو هتل و یا استفاده از تور نیستند، می‌بایست فرم دعوتنامه ( با مهر نوتاری) که قبلا در گرجستان تهیه شده است را در دسترس داشته و ارائه کنند.

۴– پیشنهاد می‌شود از آوردن هرگونه مواد غذایی مانند کنسرو و سبزیجات و مواد پروتئینی و همچنین داروی بدون مجوز – ابزار ساختمانی (که نشان دهنده اشتغال است) و ... خودداری کنید.

۵- به هنگام ورود هر شخص بالای 18 سال می‌تواند مبلغ 30 هزار لاری و یا تقریبا ده هزار دلار به همراه داشته باشد و بیش از آن می‌بایست در گمرک اظهار شود. پول به هر میزان که باشد بدون مالیات است، ولی حتما می‌بایست اظهار شود. در صورت عبور از گیت سبز و عدم اظهار، توسط گمرک متوقف و با جریمه سنگین مواجه خواهند شد ( پول هر شخصی می‌بایست نزد خودش باشد).

۶- به هنگام خروج از گرجستان نیز بیش از 30 هزار لاری و یا تقریبا ده هزار دلار را می‌بایست پس از دریافت کارت سوار شدن، به گیشه گمرک در سالن خروجی (جنب کانتر 41) مراجعه و اظهارنامه تهیه کنید. در غیر این صورت در طبقه دوم توسط پلیس متوقف و جریمه خواهند شد.

۷ - هرگونه تناقض در پاسخ به سؤالات در تطابق با مدارکی که به پلیس مرزی ارائه داده می‌شود، می‌تواند منجر به عدم پذیرش شود. به طور مثال از فرد سؤال می‌شود که چند روز قصد ماندن دارید و فرد می‌بایست بر اساس تاریخ برگشت بلیط پاسخ دهد و در غیر این صورت از ورود جلوگیری خواهد شد.

۸ - وجود هرگونه ویزای شنگن و ویزای مخدوش و یا غیر واقعی سایر کشورها در پاسپورت (گذرنامه) جرم محسوب و فرد ارائه دهنده توسط پلیس بازداشت خواهد شد.

۹ - ذکر این مطلب ضروری است که اساس موافقتنامه لغو روادید بین دو کشور صرفا به منظور گردشگری است و برای مقاصد غیرگردشگری پیشنهاد می‌شود به سفارت گرجستان در تهران مراجعه شود.

چندی است که دولت گرجستان در مبادی ورودی این کشور (فرودگاه و مرزهای زمینی) از ورود برخی از اتباع ایرانی به دلایلی از جمله کامل نبودن مدارک مورد نیاز و ... ممانعت به عمل می‌آورد.

گفتنی است، گرجستان از جمله کشورهایی است که ایرانیان برای سفر به این کشور نیازی به اخذ روادید (ویزا) ندارند و می‌توانند بدون داشتن ویزا به مدت 45 روز در این کشور اقامت داشته باشند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها