یک خبر چند خط تحلیل؛

امارات، سعودی، بحرین و آتش‌باری جدید علیه ایران

امارات، سعودی، بحرین و آتش‌باری جدید علیه ایران
شنبه 11 اسفند 1397 - 20:41

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

  • وزیر خارجه امارات و بحرین در اقدامی هماهنگ با عادل الجبیر ایران را حامی تروریسم خواندند.


تحلیل:

  • وزیر خارجه امارات در اوج ناکارآمدی شورای هماهنگی خلیج فارس و اتحادیه عرب ترجیح داد توپخانه امارات علیه ایران را در نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی فعال کند تا هم این میکروفون دیپلماتیک را ازدست ندهد و هم حداکثر شانس خود را در جذب نگاه های حاضرین علیه ایران امتحان کند. سوء استفاده از چنین فرصت هایی در تاریخ 4دهه ای این امیرنشین مسبوق به سابقه است.
  • همزمان وزیر خارجه برکنار شده سعودی که اینک مقامی تشریفاتی در حکومت سلمانی را دارد در دیدار با وزیر خارجه انگلیس عبارات مشابهی را علیه ایران استخدام کرد. عادل الجبیر که در وابستگی اش به غرب شکی نیست و اخیرا اسنادی مبتنی بر اینکه وی جاسوس غرب و به یک معنا "لورنس قرن 21" است منتشر شده است در این دیدار سعی کرد ناکامی های کشورش در یمن و دیگر مجالات سیاسی را متوجه ایران کند. جبیر در حالی ایران را منبع تروریسم خواند که ایرانیان و البته افکار عمومی جهان هنوز از نقش پشتیبانی کشورش در حادثه تروریستی اهواز و سیستان و بلوچستان سخن می گویند.
  • و بالاخره وزیر خارجه بحرین که در حقیقت کشورش در شرایط کنونی مستعمره رسمی سعودی است با تکرار اتهامات جبیر و عبدالله بن زاید هم سناریوی تبلیغی ایشان را به زعم خود تکمیل کرد و هم همنوا با ایشان کوشید تا در فراهم آوردن پروژه "معامله ترامپ" که بناست بعد از انتخابات قریب الوقوع اسرائیل اعلام رسمی شود سنگ تمام بگذارد. مقدمه واجب تحقق "معامله ترامپ" جایگزین کردن ایران به عنوان دشمن مشترک اعراب و مسلمانان، به جای اسرائیل است.

پربیننده ترین خبرها