احزاب مخالف الجزایری خواستار استعفای رئیس جمهور این کشور شدند

احزاب مخالف الجزایری خواستار استعفای رئیس جمهور این کشور شدند
جمعه 17 اسفند 1397 - 08:06

احزاب و گروه های مخالف دولت الجزایر پنجشنبه شب با انتشار بیانیه ای مشترک خواستار استعفای «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری این کشور شدند.

العالم- آفریقا

به نوشته روزنامه القدس العربی، در بیانیه مشترک احزاب، گروه ها و شخصیت های مخالف دولت الجزایر آمده است که برگزاری انتخابات در چهارچوب کنونی ثبات کشور را تهدید خواهد کرد.
در این بیانیه همچنین از بوتفلیقه خواسته شده است که از قدرت کناره گیری کرده تا الجزایر وارد یک مرحله گذار شود.
احزاب مخالف همچنین از ارتش الجزایر خواسته اند تا درخصوص تحولات این کشور بی طرف باشد.
احزاب سیاسی الجزایر از ادامه اعتراضات خیابانی در این کشور استقبال کرده و بار دیگر خواستار به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری این کشور شدند.
مخالفان دولت الجزایر پیش تر نیز طی بیانیه ای مشترک خواستار اجرای ماده 102 قانونی اساسی این کشور شدند که در آن خالی ماندن پست ریاست جمهوری و تعویق انتخابات ریاست جمهوری عنوان شده است.
درهمین حال رئیس جمهوری الجزایر در پیامی راهپیمایی های مسالمت جویانه الجزایری ها را نشانه «رشد شهروندان به ویژه جوانان» این کشور دانست اما درباره نفوذ طرف های داخلی و خارجی در این اقدام هشدار داد.
در این پیام آمده است: چند روز است که شاهد تظاهرات شهروندان در نقاط مختلف کشور برای بیان نظرات خود به روش مسالمت آمیز هستیم که منشاء احساس راحتی و نشان دهنده رشد شهروندان از جمله جوانان و نیز تکثر دموکراتیکی است که همچنان برای آن مبارزه می کنیم.
پیش تر «عبدالعزیز بوتفلیقه» گفته بود که برای دور پنجم انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده، اما متعهد شده پس از انتخابات و درصورتی که پیروز شود از قدرت کناره گیری خواهد کرد.
رئیس جمهوری 81 ساله الجزایر که از سال 1999 میلادی در قدرت است، وعده داده که به دنبال سازماندهی یک کنفرانس ملی با محوریت مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به منظور ارائه تعریفی جدید از اصلاحات و تغییرات مورد نیاز است.
الجزایر از سوم اسفندماه صحنه تظاهرات در مخالفت با تصمیم بوتفلیقه برای پنجمین نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است.
«احمد اویحیی» نخست وزیر الجزایر پنجشنبه گذشته خطاب به تظاهرکنندگان الجزایری، نسبت به «سوریه ای شدن» کشورش هشدار داد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها