مجلس نمایندگان آمریکا خواستار انتشار عمومی گزارش مولر شد

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار انتشار عمومی گزارش مولر شد
شنبه 18 اسفند 1397 - 05:54

رئیسان 6 کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه ای خواستار انتشار عمومی گزارش تحقیقات بازپرس ویژه پرونده تبانی ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه شدند.

العالم-آمریکا

رئیسان کمیته های امور خارجی، امور قضائی، نظارت و اصلاحات، کمیته دائمی اطلاعات، امور مالی، و راه و ترابری مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه این قطعنامه را ارائه کردند.

این اعضای ارشد دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این قطعنامه خواسته اند که نتایج تحقیقات رابرت مولر پس از تکمیل به صورت عمومی منتشر شود.

مولر بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا و احتمال تبانی ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور با مسکو است.

مولر دو سال پیش از سوی معاون وزیر دادگستری برای این منظور انتخاب شد و موظف است گزارش خود را پس از تکمیل به این وزارتخانه و مقامی که وی را منصوب کرده ارائه کند.

این گزارش به صورت محرمانه به وزارت دادگستری ارائه می شود و اختیار انتشار عمومی آن برعهده وزیر دادگستری آمریکا است اما قطعنامه اعضای ارشد دمکرات مجلس نمایندگان می خواهد این گزارش در اختیار کنگره و افکار عمومی این کشور قرار گیرد.

تهیه کنندگان این قطعنامه در بیانیه ای گفتند که وزارت دادگستری انتشار عمومی تحقیقات را در صورتی که در راستای مصالح عمومی باشد مجاز می داند و انتشار گزارش مولر نیز در راستای منافع مردم آمریکا است.

دمکرات های مجلس نمایندگان همچنین تاکید کردند: شفافیت در تحقیقاتی که ممکن است به متهم کردن یا تبرئه رئیس جمهوری آمریکا منجر شود، در راستای منافع مردم است.

این قطعنامه برای تصویب باید در مجلس نمایندگان که اکثریت آن در اختیار دمکرات ها است به رای گذاشته شود اما پس از تصویب برای دولت لازم الاجرا نیست.

با این وجود، تصویب این قطعنامه با توجه به قرار داشتن دمکرات ها در اکثریت، فشار تازه ای علیه دولت ترامپ خواهد بود که مدت ها است به دلیل تحقیقات مولر تحت فشار افکار عمومی بوده و با احتمال استیضاح روبرو است.

مولر در جریان تحقیقات خود تاکنون چندین نفر از جمله «مایکل کوهن» وکیل پیشین ترامپ و «پاول مانافورت» رئیس ستاد انتخاباتی او را متهم کرده است.

کوهن که به 3 سال زندان محکوم شده پذیرفته که برای تخفیف در مجازات خود با مولر همکاری کند. وی دو هفته پیش نیز در جلسه ای در مجلس نمایندگان آمریکا افشاگری های مهمی علیه ترامپ کرد.

مانافورت نیز روز گذشته در دادگاهی به 47 سال زندان محکوم شد.

پربیننده ترین خبرها