تحلیل روز/

هدف معترضان سودانی از فرسایشی کردن اعتراضات چیست؟

هدف معترضان سودانی از فرسایشی کردن اعتراضات چیست؟
دوشنبه 20 اسفند 1397 - 11:25

نیروهای امنیتی و پلیس سودان روز یکشنبه مقر حزب الامه در ام درمان را محاصره کردند و راه را به سوی راهپیمایی که به دعوت گروه های تغییر و آزادی برگزار شد، بستند.

العالم _ آفریقا

گروه های تغییر و آزادی با برپایی راهپیمایی، با حرکت از مقابل مقر حزب الامه، قصد داشتند یادداشتی در مخالفت با قانون وضعیت فوق العاده را به پارلمان تحویل دهند.

نیروهای امنیتی سودان، مریم الصادق المهدی معاون رئیس حزب الامه و خواهرش رباح را بازداشت کردند. مریم فوراً برای محاکمه به دادگاه فرستاده شد و دادگاه وی را به یک هفته حبس و جریمه ای معادل دو هزار پوند سودان محکوم کرد. مریم حاضر به پرداخت جریمه نشد و ترجیح داد که مجازات زندان را به عنوان مجازات جایگزین بپذیرد.

با وجود محاصره و استقرار گسترده نیروهای امنیتی، تظاهرات از مناطق البوسته و ودنوباوی و بیت المال و الموده و شارع الفیل و العباسی و مقابل میدان الخلیفه در شهر ام درمان برگزار شد.

هزاران نفر با تظاهرات در خیابان های ام درمان و الصحافه و بری در خارطوم و نیز در دانشگاه های الحياة ، البيان، الوطنية ، اليرموك ، السودان العالمية ، ابن سينا والفجر ، شعارهایی با مضمون صلح و عدالت و انقلاب راه کار مردم است، سردادند.

این درحالیست که انقلابیون ، نیروهای وابسته به سرویس های امنیتی را با سنگ هدف قرار دادند و تظاهرکنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی از تشکیل انجمن مشاغل سودان که خواهان تظاهرات در مخالفت با قانون وضعیت فوق العاده شده است، تمجید کردند.

دادگاه های سودان نیز با برگزاری چند جلسه محاکمه برای تظاهرکنندگان در خارطوم و الکلاله و ام درمان، اکثر متهمان را از اتهاماتشان تبرئه کردند و برخی از آن ها را به چند هفته یا چند ماه حبس به همراه جریمه نقدی و یا فقط پرداخت جریمه محکوم کردند.

ده ها تن از وکلا به شکل داوطلبانه از تظاهرکنندگان در دادگاه ها دفاع کردند. شمار زیادی از معترضان نیز در برخی از شهرهای سودان بنا به دعوت انجمن مشاغل سودانی و در مخالفت با قانون ظالمانه وضعیت فوق العاده تظاهرات کردند. موارد یاد شده، خلاصه ای از روند تحولات روز سودان بود که طی سه ماه گذشته به همین روال ادامه داشته است و با وجود رویکرد سرکوبگرانه و اقدامات تحریک آمیز نیروهای امنیتی سودان، ماهیت مسالمت آمیز بودن خود را حفظ کرده است.

به گفته ناظران، انجمن مشاغل سودان که این نبرد را رهبری می کند، مانع ازسوق یافتن این اعتراض ها به سمت خشونت و درگیری های خشونت بار شده است. انجمن مشاغل سودان با تغییر روش توانست روحیه خیزش مردمی را حفظ کند و برنامه های آن مبنی بر تظاهرات یا اعتصاب یا شورش مدنی، با وضعیت مردم هماهنگ و هم سود بود، از این رو ، پاسخ به آن درخواست ها گسترده بود.

دولت سودان نیز تلاش کرد سیاست هایش را تغییر دهد تا تحرکات مردمی را سرکوب کند، تصمیمات جمعه معروفی که به موجب آن دولت وفاق تشکیل شد و وضعیت فوق العاده اعلام گردید، اما تاخیر در پاسخگوئی به خواسته های مردم این باور را در نزد مردم تقویت کرد که دولت به خواسته های مشروع آنان توجهی ندارد و درنتیجه، تصمیمات دولت، نتیجه معکوس داد و مردم با تظاهرات های متوالی، به این تصمیمات واکنش نشان دادند.

به اعتقاد ناظران، شهروندان سودانی دیگر برای تصمیمات دولت اهمیتی قائل نیستند، زیرا صبرشان سرآمده است ، زیرا مقامات حزب حاکم که به فساد معروفند، همچنان امر و نهی می کنند و وضعیت اقتصادی، کمر مردم را خم کرده است، همه این دلایل، باعث شده است که بحران فعلی، طولانی شود.

مردم سودان و رهبران سیاسی احزاب قدیمی و انجمن مشاغل سودان بر قطیعت سرنگونی دولت عمر البشیر تاکید دارند و از سخنرانی های آنان مشخص است که مساله، فقط مساله زمان است.آن ها به مقاومت مردم انقلابی در برابر دولت عمر البشیر تکیه کرده اند.

بسیاری از رهبران مخالفان به موفقیت سیاست فرسایشی مسالمت آمیز که علیه نظام البشیر در پیش گرفته اند، اشاره و تاکید کرده اند که این سیاست نتیجه بخش خواهد بود، اگر چه ممکن است زمان ببرد.
به اعتقاد آنان، منابع محدود نظام البشیر رو به پایان است و ارتش هایی که برای سرکوب تظاهرکنندگان تلاش می کنند، به بودجه زیادی نیاز دارند.

مخالفان با نمایش فیلم های مستند از اقدامات فجیعی که نیروهای امنیتی مرتکب شده بودند و نیز با افشای اسامی و مناطق محل سکونت آنان از طریق شبکه های اجتماعی، فشارهای روانی زیادی را به افراد منتسب به سرویس های امنیتی و پلیس وارد کردند.

دولت عمر البشیر در وضعیت خوبی قرار ندارد، زیرا طی سی سال از حکومت خود، فرصت های زیادی را برای جلب رضایت مردم بزرگ سودان از دست داده است و اکنون از سویی با اعتراض های مردمی و خشم آنان و از سوی دیگر با دادگاه بین المللی مواجه است که منتظر یکسره شدن وضعیت سودان با هدف تصمیم گیری در ارتباط با جنایت هایی است که عمر البشیر و برخی از رهبران حزب وی به ارتکاب آنان متهم هستند.

اسامه شیخ

پربیننده ترین خبرها