حضور ایران در عراق پارلمانی و نه پادگانی

حضور ایران در عراق پارلمانی و نه پادگانی
دوشنبه 20 اسفند 1397 - 20:18

خبر:

رییس جمهور ایران امروز وارد عراق شد و مورد استقبال هیات حاکمه این کشور و ملت عراق قرار گرفت.

تحلیل:

- هنوز خاطره حضور سرزده، توام با عجله و البته ترس و برخورد تحکم آمیز ترامپ با مردم و مسئولان عراقی که در 26 دسامبر سال گذشته صورت پذیرفت در اذهان باقی مانده است این درحالی است که حسن روحانی آزادانه، برادرانه و بااعلام رسمی از سه هفته قبل درصدر هیاتی بلند پایه و البته عملگرایانه وارد عراق شد و مورد استقبال قرار گرفت.

- عراق وطن دوم ایرانیان و ایران وطن دوم عراقیهاست. تعلقات و اشتراکات تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی دو کشور در کنار مواجهه با دشمن مشترک و آسیب دیدگی هر دو کشور از آمریکا و... هم روزگاری مشترک و هم سرنوشتی مشابه را برای دو کشور رقم زده است. در سایه این نگاه و باتوجه به اینکه هردو کشور عمق استراتژیک دیگری محسوب می‌شود طبیعی است که میان نوع حضور روحانی در عراق و حضور ترامپ در این کشور فاصله ای اساسی وجود داشته باشد. مسئولان و مردم عراق به همان اندازه از حاکمیت بعث بر این کشور لطمه دیده و از آمریکا در حمله 2003 به کشورشان صدمه تحمل کرده اند که مردم ایران و مسئولان ایرانی در تحمل 8سال جنگ تحمیلی بعثی، مواجهه با دشمنیهای گوناگون آمریکا و در شرایط کنونی تحمل تحریم‌های آمریکایی سختی کشیده اند.

- در حالی که آمریکا جز در مواردی معدود علاقمندانی در عراق پیدا نمی‌کند ارتباط مطلوب ایران با سه جریان عمده شیعی، سنی و کردهای عراق در کنار همراهی با مردم عراق در مبارزه با داعش فضا وافق پیش روی مناسبات دو کشور را بسیار روشن ترسیم می‌کند

- چانچه حجم مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در سایه این سفر چانکه وعده داده شده به رقم 20 میلیارد دلار برسد آنگاه میتوان این رابطه را برای تعاملات فی‌مابین دو کشور مسلمان به عنوان یک الگوی عملیاتی معرفی کرد .

- حضور ایران در عراق از مجرایی قانونی صورت پذیرفته و به اصطلاح از مسیر پارلمان و انتخابات مردمی عملیاتی شده و بهمین خاطر مورد استقبال قرارگرفته است. بدیهی است توسعه روابطی اینچنین قانونی، می‌تواند فضا را برای ادعاهای معطوف به ضرورت حضور نظامی و پادگانی آمریکا در عراق تنگ‌تر از هر زمان بکند. فراموش نکنیم که در جریان تحمیل تحریم‌ها بر ایران افزون بر 30 جریان و گروه سیاسی عراقی بشدت آن را مردود اعلام کردند و در عین حال بر ضرورت بهرمندی از روابط توام با حسن نیت و حسن همجواری با ایران تاکید کردند. سفر چندروز پیش الحلبوسی به ایران و پیش از آن سفر مفصل ظریف به عراق درصدر هیاتی سیاسی و تجاری در کنار گسترش تعاملات میان دو کشور بویژه در روزگار پس از تحمیل تحریم‌ها بر ایران و....جملگی موید دورنمای درخشان روابط دو کشور است.

پربیننده ترین خبرها