پیام های سفر کم‌نظیر روحانی به عراق؛ دیدار با سیاسیون، مردم و مراجع

پیام های سفر کم‌نظیر روحانی به عراق؛ دیدار با سیاسیون، مردم و مراجع
پنج‌شنبه 23 اسفند 1397 - 12:52

سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به عراق در مقایسه با سفر رهبران و سران کشورهای دیگر به این کشور، به وضوح یک رویداد تاریخی است. این سفر که پس از نجات عراق از ورطه جنگ و درگیری بین محورها و نیروهای مختلف منطقه ای و در ورای آنها ابرقدرت ها، صورت گرفته است، هر روز ابعاد و اهمیت سیاسی و استراتژیک تازه ای پیدا می کند.

العالم - ایران

روحانی در این سفر رسمی از پیش اعلام شده، به عنوان اولین مقصد به بغداد رفت و در آنجا با رؤسای سه قوه عراق و برخی رهبران سیاسی و فعالان مردمی دیدار کرده سپس به زیارت مزار ائمه اطهار در 4 شهر مذهبی عراق شتافت.

وی در نجف اشرف با سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر عراق و برخی مراجع دینی دیگر در جوی آکنده از دوستی و محبت و در میان استقبال گرم مردم، ملاقات کرد.

سه روزه بودن این سفر، دیدار با رهبران عراقی و طیف های سیاسی و اجتماعی، امضای چندین قرارداد مهم در زمینه های مختلف از جمله احداث راه آهن و ساخت شهرک های صنعتی مشترک، عملیات لایروبی اروند رود در طرف ایران و شط العرب در طرف عراق و افزایش میزان مبادلات تجاری به بیش از 20 میلیارد دلار همه و همه گویای موفقیت آمیز بودن این سفر و ماهیت تاریخی آن است.

هیچ یک از دشمنان یا رقبای جمهوری اسلامی ایران با وجود کشمکش های منطقه ای و بین المللی برای کشاندن عراق به سمت خود یا حداقل بی طرف نگه داشتن آن در جنگ نفوذ و رویارویی، نتوانستند دست به چنین سفری در این سطح از اعلام و دیدارهای رسمی بزنند و این چنین مورد استقبال مردم قرار بگیرند. این چنین سفری در این سطح از کیفیت، گواهی است بر جایگاه برتر و منحصر به فرد ایران در تقویت پیوندهای صلح و دوستی با عراق و تنزل جایگاه آمریکا که همواره بیهوده سعی در منزوی کردن ایران از طریق عراق دارد.

سفر ترامپ به عراق که با کریسمس همراه بود، سفری بی سر و صدا بود که فقط برای ملاقات با نظامیان این کشور صورت گرفت. او شبانه به عراق سفر کرد و مستقیم به پایگاه نظامی عین الاسد رفت تا با نظامیانش در این پایگاه سلفی بگیرد. او در این سفر با هیچ یک از مقامات دولت عراق دیدار نکرد و به بغداد، پایتخت این کشور یا هیچ شهر دیگری غیر از محدوده پایگاه نظامی عین الاسد نزدیک هم نشد. خشم شدید مردم و مقامات عراق به این نحوه سفر که با نقض حاکمیت ملی عراق همراه بود را هم باید به این فهرست اضافه کرد.

همچنین هیچ یک از رهبران کشورهای منطقه نیز تا کنون جسارت چنین سفری را به عراق نداشته اند؛ سفری که هم مهمان سیاستمداران باشند و هم مردم و هم مورد استقبال مراجع قرار بگیرند؛ و به رغم هیاهوی ارتش های الکترونیک در توئیتر و دیگر شبکه های اجتماعی، در میان استقبال گرم مردم و اهالی از 4 شهر عراق دیدن کند.

این سفر پیام های متعددی در چندین بعد داشت؛ اول اینکه نشان داد به رغم تمام تلاش های دولت ترامپ برای برهم زدن روابط ایران با کشورهای منطقه، ایران دست دوستی به سوی همه کشورهای همسایه دراز کرده است. و امروز با مهمترین همسایه خود یعنی عراق روابط اقتصادی محکمی برقرار کرده است و ترامپ نمی تواند این توافق را به هم زده یا خدشه ای به آن وارد کند و این، پیامی است برای همه محورهایی که می کوشند وارد بازی بزرگان شوند؛ آنها دور خود می گردند و فکر می کنند که هر روز در حال پیشرفت هستند در حالی که خود را در باتلاقی گرفتار کرده اند و پیوسته با گرفتار شدن در گرداب دشمن تراشی، هر روز بیشتر از گذشته دوستان و همسایگان خود را از دست می دهند و به رغم تمام حمایت های سیاسی و نظامی و تبلیغاتی غرب، خود را در انزوای روزافزون قرار می دهند...

در واقع وقتی که فنون سیاست برای دفاع از استقلال و حفاظت از منافع ملی این است نه آن چیزی که در ذهن امرای خیال پرداز یا تاجرانی که سیاست را با پول خریده اند، می گذرد.

احمد المقدادی - العالم

پربیننده ترین خبرها