واکنش روسیه به گزارش سالانه حقوق بشری آمریکا؛ حقوق بشر ابزاری در دست سیاست‌های آمریکا است

واکنش روسیه به گزارش سالانه حقوق بشری آمریکا؛ حقوق بشر ابزاری در دست سیاست‌های آمریکا است
پنج‌شنبه 23 اسفند 1397 - 18:06

مقامات پارلمانی روسیه ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره نقض حقوق بشر در شبه‌جزیره کریمه را مغایر با واقعیت و ادامه جنگ اطلاعاتی علیه مسکو دانسته و تأکید کردند این گزارش صرفاً بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه کشورهای نامطلوب واشنگتن است.

العالم - اروپا

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو امروز نوشت: "کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه در تفسیر گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره رعایت حقوق بشر در جهان که بخشی از آن به نقض جدی حقوق بشر در شبه‌جزیره کریمه روسیه اختصاص یافته، تأکید کرد که بسیار احمقانه است گزارش تمام‌عیار درباره وضعیت حقوق بشر در منطقه‌ای از سوی کسانی ارائه شود که تاکنون حتی یک بار پایشان را به شبه‌جزیره کریمه نگذاشته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر روسیه را به نقض جدی حقوق بشر در شبه‌جزیره کریمه متهم کرد. بنا بر ادعای واشنگتن، ظاهراً در این منطقه گروگانگیری، شکنجه و دستگیری‌های غیرقانونی بیداد می‌کند و این مسئله گویای تسلط زورمدارانه مسکو بر ساکنین این منطقه است.

کاساچوف یادآور شد انتشار دائم چنین گزارشاتی از سوی وزارت خارجه آمریکا، این احساس را به‌وجود می‌آورد که آمریکایی‌ها خود را مجاز می‌دانند تا به ارزیابی و مراقبت از رعایت حقوق بشر در سراسر جهان بپردازند و از این مسئله به‌عنوان بهانه‌ای برای اعمال انواع تحریم‌ها و اقدامات غیرقانونی خود علیه کشورهایی که مطلوب آنها نیستند و همچنین حمایت بی‌قیدوشرط از متحدان خویش استفاده کنند، در حقیقت مسئله حقوق بشر صرفاً به‌منزله ابزاری در دست سیاست‌های آمریکا قرار گرفته است.

این مقام پارلمانی یادآور شد آمریکایی‌ها اصلاً تاکنون در شبه‌جزیره کریمه حضور نداشته اند و دیدگاه آنها درباره وضعیت زندگی مردم این منطقه تنها تحلیل خلاقانه‌ای از سوی کارشناسان وزارت خارجه آمریکا است و مسلماً این گزارش در راستای حمایت از قطعنامه مصوب کنگره این کشور درباره عدم به‌رسمیت شناختن الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه است.

آمریکایی‌ها معتقدند: دروغ هرچه بزرگتر باشد امکان باور آن بیشتر است

"الیگ مارازوف" عضو کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه نیز در این باره گفته است، گزارش مربوط به نقض حقوق بشر در کریمه، در حقیقت در راستای جنگ اطلاعاتی آمریکا علیه روسیه است، در حالی که مردم در شبه‌جزیره کریمه مانند همه مناطق دیگر روسیه بر اساس قوانین حقوقی و قانون اساسی روسیه زندگی می‌کنند. به‌گفته وی، «آمریکایی‌ها طبق این فرضیه چنین گزارشی را تهیه کرده‌اند که دروغ هرچه بزرگتر باشد امکان باور آن بیشتر است».

"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه نیز معتقد است گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره نقض حقوق بشر در کریمه با واقعیت منطبق نیست.

وی یادآور شد: «واشنگتن عمداً داستان‌های وحشتناک و غیرواقعی از وضعیت این منطقه ساخته و پرداخته می‌کند تا به اعتبار روسیه لطمه بزند. مشخص نیست بر اساس چه شواهد و قرائنی چنین گزارشی تهیه شده است. آمریکایی‌ها باید حداقل یک بار به شبه‌جزیره کریمه سفر کنند، همان‌طور که هیئت‌های پارلمانی مختلفی از کشورهای اروپایی به این اقدام دست زده‌اند در آن صورت دیدگاه آنها نسبت به وضعیت زندگی مردم این منطقه تغییر خواهد کرد، البته اگر صادقانه به مسئله نگاه کنند».

در گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در جهان، آمده است دولت روسیه کنترل خود بر نیروهای نظامی و امنیتی مستقر در شبه‌جزیره کریمه را همچنان حفظ کرده و سرویس‌های امنیتی روسیه به کنترل کامل اوضاع در این منطقه و محدودسازی حقوق شهروندان آن ادامه می‌دهند.

در این گزارش همچنین از محدودیت آزادی کلام، استفاده از اینترنت و فعالیت رسانه‌های گروهی در روسیه انتقاد شده است. وزارت امور خارجه آمریکا، علاوه بر روسیه از نقض حقوق بشر در ایران، چین و برای نخستین بار در اوکراین نیز انتقاد کرده است.

روسیه بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را هم اقدامی سیاسی می‌داند

"ناتالیا زالاتووآ" رئیس هیئت نمایندگی روسیه در چهلمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که دوشنبه این هفته در ژنو برگزار شد، تأکید کرد طرف روسی هدر دادن بودجه سازمان ملل برای بررسی اوضاع داخلی در ایران را ادامه اقدامات سیاسی علیه تهران ارزیابی می‌کند. این دیپلمات روس تأکید کرد: «ما بارها گفته‌ایم که بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در این شورا جنبه غیرواقع‌بینانه و صرفاً سیاسی دارد و نشست امروز شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز از این قاعده مستثنی نیست».

زالاتووآ قطعنامه مربوط به ایجاد مأموریت ویژه درباره ایران را «نمونه آشکار سیاسی شدن» شورای حقوق بشر نامید و خود این مأموریت را «اتلاف بودجه سازمان ملل» ارزیابی کرد. وی گفت: «ما بار دیگر پیشنهاد می‌کنیم که این هزینه بهتر است صرف تحقق پروژه‌های کمک‌های فنی به کشورهایی شود که به آن نیاز داشته اما توان به‌دست آوردن این بودجه را ندارند».

این دیپلمات روس توجه شرکت‌کنندگان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل را به «همکاری‌های سازنده مقامات تهران با روند بازنگری جهانی در عرصه رعایت حقوق بشر» جلب کرد که در چارچوب آن، جمهوری اسلامی ایران موظف شده تا گزارشات مفصل و دقیقی را از وضعیت این کشور در زمینه حقوق بشر و آزادی شهروندان ارائه دهد و این گزارشات کافی هستند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها