العالم - آسیا
پنج خط هوایی در ژاپن شامل شیامن و شاندونگ که هر دو در چین مستقر هستند و سه خط هوایی دیگر شامل سیلک ایر، ایستر جت و تای لیون ایر از این نوع هواپیمای بوئینگ استفاده می کنند.
همزمان اعلام شد که کره جنوبی، هنگ کنگ، امارات، قزاقستان، نیوزیلند و ویتنام نیز روز چهارشنبه اقدامی مشابه انجام داده اند.
انگلیس، چین، استرالیا، آفریقای جنوبی و آرژانتین از جمله نخستین کشورهایی بودند که بکارگیری این هواپیماها را در روزهای گذشته ممنوع کردند.
پس از اتخاذ تصمیم مشابه از سوی دیگر کشورهای اروپایی از جمله ایرلند، آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند، آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه حکم به تعلیق پروازهای تجاری هواپیماهای بوئینگ 737 مکس سری 8 و 9 در تمام کشورهای عضو این اتحادیه داد.
ترکیه، کویت و عمان نیز از دیگر کشورهایی هستند که تصمیم به توقف بکارگیری این هواپیما گرفتند.
آمریکا نیز که از تعداد زیادی هواپیمای بوئینگ 737 مکس 8 در خطوط هوایی خود استفاده میکند سرانجام شب گذشته زیر فشار افکار عمومی مجبور شد استفاده از این هواپیما را متوقف کند.
با وجود تلاش بوئینگ برای امن نشان دادن هواپیماهایش، ارزش سهام این شرکت این هفته در بازار بورس آمریکا حدود به 11 درصد کاهش داشته است.
یک فروند بوئینگ 737 مکس 8 شرکت هواپیمایی اتیوپی که هفته جاری از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت کنیا بود، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه سقوط کرد و همه 157 سرنشین آن کشته شدند.
هواپیمای دیگری نیز از همین مدل، اکتبر گذشته (آبان ماه) در اندونزی سقوط کرد که در جریان آن حادثه، 189 سرنشین هواپیما جان باختند.
در حادثهای دیگر، یک فروند از همین هواپیما 14 دسامبر (23 آذرماه) از دبی در امارات عازم نروژ بود که به علت نقص فنی یکی از موتورها، ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شد.