امام جمعه موقت تهران:

جوانان باید برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تلاش کنند

جوانان باید برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تلاش کنند
جمعه 24 اسفند 1397 - 13:50

امام جمعه موقت تهران گفت:ملت ایران و به ویژه جوانان که مخاطب بیانیه مهم و تاریخی گام دوم انقلاب اسلامی هستند باید برای تحقق آن جهاد و کوشش کنند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

آیت الله «محمد امامی کاشانی» در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران یکی از بندهای بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی (گام دم انقلاب) را مورد بررسی قرار داد و به بیان تشریح موضوع معنویت و اخلاق در این بیانیه پرداخت.
وی اظهارداشت: امت اسلام و ملت ایران و به ویژه جوانان مخاطب این بیانیه هستند و باید جهاد و کوشش خود را در این گام دوم انقلاب اسلامی انجام دهند.
امام جمعه موقت تهران همچنین با ارائه توضیحاتی درباره سوره عصر افزود: مفضل یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام از آن حضرت درباره آیه سوم این سوره پرسید و امام ششم فرمود «المواسات مع الاخوان» یعنی با برادران دینی و مسلمانان مواسات داشته باشید و به آنها کمک کنید و در مسائل مالی، خودتان را با آنان همگام و شریک کنید.
آیت الله امامی کاشانی با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام درباره «عملوا الصالحات»، خاطرنشان کرد: کار نیک عبارت است از مواسات داشتن با براداران دینی و کمک مالی به مسلمانان؛ به گونه ای که خودتان را با آنان همگام و شریک کنید.
عصر چه زمانی است؟
وی اضافه کرد: برای به دست آوردن معنویت و اخلاق می توان به سوره عصر مراجعه کرد و این سوره به نکاتی در این زمینه اشاره دارد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: والعصر یعنی قسم به زمان، عمر، روزگار و تمام ارزش هایی که انسان در اثر عمر و زمان به دست می آورد که در اینجا به دو نکته اشاره می کنم. یکی این که خدا انسان را به زمان، عمر و گردش روزگار توجه می دهد و بسیاری از مفسران می نویسند که منظور از عصر، زمان بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله است.
آیت الله امامی کاشانی افزود: زمان حیات پیامبر (ص) و دوره بعثت مقدس است، چون در روز و شب انسانی نیست که به گناه به سر می برد. تمام فسادها در زمان قرار می گیرد ولی این گناهان باطن زمان نیست. باطن زمان کمال زمان است و لذا از «عصر» به عنوان زمان پیامبر اعظم یاد شده و در روایات دیگری آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود «عصر، زمان قائم ماست.» چون معیار آن که مربوط به ظهور است، این است که حق به طور کامل طلوع می کند و جهان را می گیرد و باطل به طور کلی از بین می رود.
توجه به محاسبه مراقبه
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت ایام نوروز به فرازی از دعای تحویل سال اشاره کرد و گفت: در دعای یا مقلب القلوب و الابصار که از خدا می خواهیم تا حال ما را به بهترین حال ها تغییر دهد در واقع توجه به باطن زمان است. یعنی حال من به بهترین حال تبدیل شود و به سراغ باطن زمان بروم و از عمر و نعمتی که به من داده شده به طور صحیح استفاده کنم و از صداقت و پاکی و درستی بهره مند شوم.
وی افزود: علمای اخلاق در این زمینه می گویند اگر بخواهیم از زمان استفاده کنیم باید به دو عمل اخلاقی مراقبت و محاسبه توجه کرد. مراقبت یعنی از صبح که برخاستی مواظب باشی تا کارهایت صحیح باشد. در بعضی روایات اشاره شده که عبارت «یا مقلب القلوب و الابصار» را 360 بار در نوروز بگویید تا ملکه شود و در وجود انسان رسوخ پیدا کند و در روز و شب خود فکر کند.
امام جمعه موقت تهران افزود: مراقبت یعنی از ابتدای روز ببیند عمرش برای چیست و چه می کند. در سوره مجادله آیه ششم می فرماید «خدا عمل انسان را احصا می کند و می شمارد»؛ بعضی بزرگان اخلاق گفته اند اگر عمل بدی انجام دادی، مثلا چند سخن گناه گفتی یا یک رشوه گرفتی یا مال حرام خوردی یا صادرات قاچاق داشتی همه را حساب کن و یک ریگ کناربگذار.
وی در باره محاسبه نیز گفت: سفارش شده که محاسبه در شب انجام شود. چون در آن هنگام انسان خلوت می کند تا ببیند این همه ثروتی که دارد چرا به نزدیکان خود که نیازمند هم هستند کمک نمی کند.
امامی کاشانی افزود: بعضی می گویند برخی افراد اگر این سنگ ریزه ها را در یک اتاق قرار دهند، چه بسا در پایان سال آن اتاق پر از سنگ ریزه شود و اکنون که سال در حال تمام شدن است، زمان خوبی است تا بنشینیم و حساب کنیم که در سال 97 چقدر دروغ گفتیم، رشوه گرفتیم، فرار مالیاتی داشتیم، بی عدالتی ها کردیم.
گناه را کوچک نگیریم
وی ادامه داد: نباید گناه را کوچک شمرد و اگر گناه کوچک را نیز کوچک بدانیم، مدتی بعد یک کوه با عظمتی مجموعه ریزه سنگها خواهد شد و اینگونه گناه انسان را از بین می برد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران، توجیه کردن گناه را نیز یکی از آسیب ها دانست و گفت: برخی افراد آبروبردن یا پول پرستی را توجیه می کنند ولی اگر این افراد اهل سحر و شب زنده داری بودند، متوجه اشتباه خود می شدند.
وی به جوانان سفارش کرد تا در برابر هجوم دشمن هوشیار باشند و با اشاره به شعر پروین اعتصامی گفت: اگر انسان به دنبال هوس برود، جوانی خود را از بین می برد. البته کسانی که سن بالا هم دارند، دارای هوا و هوس هستند ولی معمولا به دنبال مقام، پول، خودخواهی و خودپرستی می روند و همه این لذت ها عمر را تباه می کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها