رسانه آلمانی گزارش داد؛

اقدامات ترامپ زمینه ساز مشروعیت بخشی به گفتمان خطرناک افراط گرایی و اسلام ستیزی در جهان

اقدامات ترامپ زمینه ساز مشروعیت بخشی به گفتمان خطرناک افراط گرایی و اسلام ستیزی در جهان
شنبه 25 اسفند 1397 - 18:14

یک روزنامه آلمانی با توجه به حادثه تروریستی اخیر در نیوزیلند و رشد اسلام‌ستیزی در جهان نوشت، رئیس‌جمهور آمریکا موضع‌گیری‌هایی دارد که عملا به گسترش دیدگاه‌های افراطی خارج از آمریکا مشروعیت داده است.

العالم - اروپا

روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» در گزارشی با عنوان «اسلام‌ستیزی مرگ‌بار»، اقدام تروریستی دیروز (جمعه) در نیوزیلند و رشد اسلام هراسی در غرب را مورد بررسی قرار داد.

در این گزارش آمده است آنچه در شهر «کرایست چرچ» در نیوزیلند اتفاق‌افتاد، جرمی کوچک در کشوری دور دست نبود که هیچ ارتباطی هم با اروپایی‌ها نداشته باشد. در تمامی جوامع غربی، اسلام ستیزی رو به گسترش است و این مسئله حتی در رویکرد سیاستمداران هم تاثیر داشته است نمونه آن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکاست که موضع‌گیری‌های وی گواهی در این زمینه است. مردم در کشوری مثل نیوزیلند در حالی که مشغول عبادت هستند طبق اقدامی برنامه ریزی شده هدف قرار می‌گیرند.

اسلام‌ستیزی در همه جوامع غربی مشهود است. بیش از ۱۷ سال از حمله گروه تروریستی القاعده به آمریکا می‌گذرد. همچنین حدود پنج سال از انتشار ویدئوهای گروه تروریستی داعش و سه سال و نیم از ورود سیل پناهجویان به اروپا که نگرانی در زمینه افزایش بیگانه‌ستیزی و حملات تروریستی را به دنبال داشت، سپری شده است.

این روزنامه آلمانی موضع‌گیری دونالد ترامپ درباره حادثه کرایست چرچ را جالب ندانست و نوشت که البته وی مسئول همه خرابکاری‌های دنیا نیست اما ترامپ به عنوان رهبر جهان آزاد، برای ورود مسلمانان به کشورش مانع ایجاد کند و می‌گوید که اسلام از ما نفرت دارد. او با این اقدامات به گفتمان خطرناکی در خارج از آمریکا مشروعیت می‌دهد.

فرانکفورترآلگماینه نوشت که در اروپا وضع از این هم بدتر است، «خیرت ویلدرز» سیاستمدار هلندی مدت ها پیش از ترامپ دیدگاه‌های فاشیستی خود را ترویج می‌دهد و افرادی مانند او هم در اروپا کم نیستند. در آلمان حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) دیدگاه مشابهی دارد. «ماریو بورگزیو» سیاستمدار ایتالیایی و نماینده پارلمان اروپا که حزب متبوع وی موسوم به حزب لیگ در دولت ایتالیا حضور دارد هم در سال ۲۰۱۱ از کشتار «آندرس برویک» تروریست راست‌گرای نروژی حمایت کرده بود. این ناراحت‌کننده است که چنین افراد و احزابی می‌توانند در اروپا قدرت داشته باشند.

بامداد گذشته به وقت تهران (ظهر جمعه به وقت محلی) بود که رسانه‌های نیوزلندی از وقوع حمله مسلحانه به مسجد «النور» در شهر «کرایست چرچ» خبر دادند. در پی حمله تروریست‌های مسلح به نمازگزاران جمعه در دو مسجد در نیوزلند، حداقل ۵۰ نفر کشته و ۳۰ تن دیگر مجروح شدند.

«جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزلند در پی این واقعه در کنفرانسی خبری گفت این کشور که افراط‌گرایی را رد می‌کند و همچنان هم باید اینچنین باشد، امروز شاهد یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ بود که پیش از این تجربه نکرده بود.

نخست‌وزیر نیوزلند این حمله را تروریستی توصیف کرد و گفت: «ما باید همواره درباره دیدگاه‌های افراط‌گرایانه و خشونت‌های شدید هوشیار باشیم.» سطح هشدار برای تهدید‌های تروریستی در این کشور به بالاترین میزان افزایش یافته است. وی همچنین گفت: «اینجا کشوری است که مردم حس امنیت دارند و باید چنین حسی داشته باشند.»

در این رابطه «برنتون تارانت» تروریست مهاجم به مسجد النور در نیوزیلند بامداد شنبه در دادگاهی محلی حاضر شده و به‌دلیل قتل ۴۹ نفر مجرم شناخته شد.

در این دادگاه که غیرعلنی هم برگزار شد، بعد از تفهیم اتهام، دستور داده شد که تارانت بدون داشتن حق درخواست تجدید نظر یا آزادی مشروط، تا جلسه محاکمه اصلی در دادگاه عالی کرایست چرچ به تاریخ ۵ آوریل، در بازداشت نگه داشته شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها