دانشجوی ایرانی در ترکیه بتن با خاصیت ضد یخ ساخت

دانشجوی ایرانی در ترکیه بتن با خاصیت ضد یخ ساخت
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 10:41

"حیدر دهقان پور" دانشجوی ایرانی دوره دکترای مهندسی عمران در دانشگاه ساکاریای ترکیه موفق به ساخت نوعی بتن از پسماندهای لاستیک خودرو شده که خاصیت رسانایی و خاصیت ضد یخ دارد و در صورت استفاده از آن دیگر نیازی به نمک پاشی برای آب کردن یخ از سطح جاده نخواهد بود.

العالم - گوناگون

خبرگزاری رسمی ترکیه که روز دوشنبه این خبر را مخابره کرد، افزود: این بتن ترکیبی از 40 ماده مختلف از جمله فیبر کربنی بوده و از لحاظ خواص مکانیکی بهبود و هزینه تولید آن نیز کاهش یافته است.

براساس این گزارش، فرودگاه ها، پل‌ها و مسیرهای شیب دار مناطق سردسیر که احتمال یخ زدگی در آنها وجود دارد از جمله مراکز مورد استفاده این تکنولوژی جدید خواهد بود.

دکتر کمال الدین ییلماز، استاد راهنمای پایان نامه این دانشجوی ایرانی در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی با اشاره به مضرات استفاده از نمک برای یخ زدایی تصریح کرد: سالانه 100 هزار تن فیبر کربن از پسماندهای لاستیک به‌دست می آید که استفاده اقتصادی ندارد. ما آن را در بتن استفاده کردیم.

وی افزود: دانشجوی ایرانی دکترای مهندسی عمران در فواصل یک متری این بتن الکترودهایی را تعبیه کرده که با عبور جریان از بتن سطح آن گرم می‌شود.

حیدر دهقان پور دانشجوی ایرانی نیز در خصوص این نوآوری گفت: "بتن الکتریکی" در ایالات متحده آمریکا مورد مطالعه قرار گرفته است. ما نیز نمونه هایی با کارایی بالا را تولید کردیم.

وی افزود: در گام بعدی می خواهیم این نمونه ها را در ابعاد واقعی در فرودگاه ارزروم پیاده کنیم.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها