الخلیج اونلاین:

تصمیم عباس برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره فلسطینیان غزه

تصمیم عباس برای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره فلسطینیان غزه
دوشنبه 5 فروردين 1398 - 14:20

یک عضو کمیته مرکزی جنبش فتح از تصمیم عباس طی هماهنگی با کشوری عربی برای شورشی خواندن منطقه غزه طی روزهای آتی خبر داد.

العالم - فلسطین اشغالی

در روزهای اخیر اظهارات رهبران فتح علیه نوار غزه و حماس همزمان با موج اعتراضات به گرانی در این منطقه، که فتح از آن برای سرنگونی حماس حمایت می‌کند شدت گرفته است.

وبگاه خبری الخلیج اونلاین گزارش داد، علی رغم تحریم‌های شدیدی که محمود عباس از آوریل سال 2017 علیه ساکنان نوار غزه اعمال کرده و موجب فلج شدن حیات اقتصادی و بدتر شدن مشکلات مردم رنج دیده از مصائب محاصره دوازده ساله اسرائیل علیه این منطقه شده است، عباس درصدد بکارگیری اهرم فشار دشوارتری است که پیشتر هم به عنوان آخرین گزینه علیه غزه تهدید به استفاده از آن کرده بود.

بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران درباره اقدام عباس برای اعلام باریکه غزه به عنوان یک منطقه شورشی هشدار داده و آن را اعلام صریح جدایی غزه، تشدید بحران‌های آن و چراغ سبزی به رژیم اشغالگر اسرائیل برای حمله به ساکنان غزه و تنگ‌تر کردن عرصه بر آنها خواندند به این دلیل که در چشم جهان نقطه‌ای شورشی و خارج از کنترل رام الله شمرده می‌شود.

«یحیی رباح»، عضو شورای انقلابی جنبش فتح گفت: اوضاع در نوار غزه همین گونه باقی نخواهد ماند و تشکیلات خودگردان و جنبش فتح حالا که همه تلاش‌های آشتی به بن بست خورده است، گزینه‌هایی روی میز دارند.

وی در گفت وگو با «الخلیج اونلاین» اعلام نوار غزه به عنوان منطقه شورشی را از جمله گزینه‌هایی خواند که در مقطع اخیر با قدرت مطرح بوده و افزود: سران جنبش فتح احتمالا در مقطع پیش رو آن را به اجرا خواهند گذاشت.

این عضو فتح، حماس را متهم وضعیت کنونی غزه خواند و گفت: فتح و تشکیلات خودگردان هرگز اجازه نمی‌دهند غزه همین گونه بماند و با برداشتن گام‌هایی تاثیرگذارتر حماس را وادار به ترک حکومت و وادار کردن قدرت می‌کنند.

رباح گفت : هر اقدام عباس علیه حماس در مقطع پیش رو از جمله اعلام غزه به عنوان منطقه‌ای شورشی طی رایزنی‌هایی با کشوری عربی اتخاذ خواهد شد که به وحدت فلسطین و تحویل غزه به قدرت قانونی فلسطین اهتمام می‌ورزد.

اظهارات رباح کاملا با تهدیدهای ژانویه گذشته عزام الاحمد، مسئول پرونده آشتی فتح منطبق است که به صراحت خواستار شورشی خواندن منطقه غزه و تشدید فشار اقتصادی بر آن شد.

الاحمد در اظهاراتی رادیویی گفته بود: من خواهان شورشی خواندن غزه هستم، من از مردم غزه حرف نمی‌زنم بلکه از قدرت مسلحانه شبه نظامیان حماس که در غزه پنهان شده اند و این دیدگاه شخصی من است.

ابهام در مورد تحرکات جدید فتح علیه غزه با اظهارات پنجشنبه گذشته «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان بیش‌تر شد که روابط با حماس در غزه را بر سر دو راهی توصیف کرد و با این سخن، عرصه را برای بدترین سناریوهایی که غزه و ساکنانش انتظارش را می‌کشد، گشوده است.

وبگاه خبری الخلیج اونلاین نوشت: عباس در نشست اخیر کمیته مرکزی فتح که در شهر رام الله برگزار شد تاکید کرد که اقدامی بزرگی علیه حماس در پیش خواهد گرفت و طی چند روز آینده غزه را منطقه‌ای شورشی اعلام خواهد کرد.

عضو کمیته مرکزی فتح در گفت وگو با الخلیج اونلاین خبر داد، تصمیم شورشی خواندن غزه به طور رسمی گرفته شده و موافقت اکثریت رهبران فتح را کسب کرده است این تصمیم پیشتر به عنوان اهرم فشاری بر حماس بود، اما در سایه تحولات اخیر غزه تصمیم در مورد آن در نشست هفته جاری کمیته مرکزی فتح گرفته خواهد شد.

الخلیج اونلاین نوشت: اعلام غزه به عنوان منطقه شورشی به معنای توقف روند پرداخت تعهدات مالی مربوط به آب و برق شرکت‌های اسرائیلی به نیابت از غزه توسط رام الله و توقف همه کمک‌های مالی است، علاوه بر این تمام کسانی که حقوق خود را از رام الله دریافت می‌کنند حقوق آنها به منظور اعمال فشار بر حماس قطع خواهد شد و موسسه‌های خارجی هم متحمل تبعات هر گونه خطری خواهند شد، چون رئیس تشکیلات خودگردان هیچ قدرتی در غزه ندارد و این موضوع آنها را مجبور به ترک غزه می‌کند و به بانک‌ها هم توصیه خواهد شد که شعب خود در غزه را تعطیل کنند تا منابع مالی نداشته باشند.

چراغ سبز برای حمله به غزه

هانی العقاد، تحلیلگر سیاسی هم اعلام غزه به عنوان منطقه شورشی را دارای تبعات خطرناکی برای اوضاع داخلی فلسطین خوانده و گفت: این اتفاق شکاف و اختلافات داخلی را عمیق‌تر کرده و غزه را دو دستی تقدیم رژیم اشغالگر می‌کند تا به حملات نظامی خود علیه این منطقه ادامه داده و آن را شدت دهد.
وی افزود: صدور چنین تصمیمی در راستای تلاش برای جرم شمردن اقدامات مقامات حماس در غزه در برابر جهانیان است و فرصت قانون شکنی‌هایی نظیر دستگیری افراد و بستن نهادها را فراهم کرده و ممکن است منجر به استفاده از نیروهای خارجی برای آزادسازی این قلمرو شود و این در قانون بین الملل موجود است.

پربیننده ترین خبرها