تقریباً هیچ؛ دستاورد سفر پامپئو به لبنان از دیدگاه نبیه‌بری

تقریباً هیچ؛ دستاورد سفر پامپئو به لبنان از دیدگاه نبیه‌بری
چهارشنبه 7 فروردين 1398 - 19:18

رئیس پارلمان لبنان گفت: تنها کاری که مایک پامپئو انجام داد، صدور یک بیانیه با زبان و لحن جنگی علیه حزب الله بود، وی نتوانست چیزی را از لبنانی‌ها بگیرد که به وی اطمینان ببخشد و به خواسته و آرزوی خود نرسید.

العالم - لبنان

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بر ضرورت تدوین و تصویب بودجه این کشور در اسرع وقت تاکید کرد و در عین حال گفت بهترین راه، کاهش کسری بودجه است، زیرا ادامه وضعیت موجود منجر به مشکل بزرگی خواهد شد.

نبیه بری که در اظهارنظری مطبوعاتی بر سفر اخیر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به لبنان تمرکز کرد، در این زمینه اظهار داشت هیچ چیزی نه تغییر کرده و نه تغییر خواهد کرد، پامپئو چیزی به لبنان عرضه نکرد، همچنانکه جز یک بیانیه که آن هم خود حاضر کرده بود، با خودش از لبنان نبرد.

وی تصریح کرد سفر پامپئو دیگر به گذشته پیوسته و تمام شده است و صفحه آن پیچانده شده و خیلی طول نمی‌کشد که لبنانی‌ها آن را فراموش کنند همانند خیلی دیگر از سفرهای سابق آمریکایی ها، این سفر هم از چارچوب سفرهای قبلی خارج نیست چه از نظر موضع واشنگتن که با موضع اسرائیل در خصوص مرزهای دریایی همسوست و چه از نظر موضع تهاجمی علیه حزب الله.

نبیه بری اظهار داشت مواضع پامپئو با موضع رسمی و یکپارچه لبنان تقابل پیدا کرد، لبنانی که بر ادامه آرامش در فضای سیاسی علاقه‌مند است،آرامشی که ارتباط و کنار هم قرار گرفتن گروه های سیاسی و حزبی تحت یک معادله داخلی و موازنه هایی که خلل پذیر نیست،را فراهم می کند.

به گفته رئیس پارلمان لبنان، تنها کاری که مایک پامپئو انجام داد، صدور یک بیانیه با زبان و لحن جنگی علیه حزب الله لبنان بود، وی هیچ چیزی را به لبنانی‌ها نداد و نتوانست چیزی را از لبنانی‌ها بگیرد که به وی اطمینان ببخشد و به خواسته و آرزوی خود نرسید.

نبیه بری تصریح کرد در برابر گستاخی و جسارت بیش از حد وزیر آمریکایی به مقاومت، باید چیزی را که شایسته است به گوش وی برسانیم که بفهمد حزب الله یک حزب لبنانی، سیاسی، مقاومت، تاثیرگذار و قدرتمند است.

رئیس پارلمان لبنان اظهار داشت اولین کسانی که درباره اسرائیل و طمع ورزی‌هایش هشدار داده بودند، میشل شیحا و شارل مالک بودند، مرزهای دریایی ما در معرض تجاوزگری و سرقت رژیم قرار دارد، به صراحت به پامپئو گفتم که شخصا مسئولیت پیگیری این پرونده را با تمام جزئیاتش و تمام آنچه طی بیش از پنج سال گذشته درباره آن رخ داده، برعهده می‌گیرم، وقتی می‌گویند که ایالات متحده آمریکا تمایل دارد به تلاش های سازمان ملل برای حل موضوع مرزهای دریایی کمک کند، این مسئله جدیدی نیست، لبنان می خواهد حق خود را از اسرائیل بستاند، تنها چیزی که ضرورت دارد این است که لبنان حقش را بگیرد.

وی افزود این مسئله در اولویت موضع‌گیری سیاسی و تمام پرونده ها در تمام سطوح خواهد بود، نکته قابل توجه این است که موضع لبنان که باید بر آن اصرار کند، درخواست برای ترسیم مرزها نیست، بلکه درخواست برای تاکید و تاییدی ترسیمی است که حاصل شده است.

نبیه بری درباره اینکه آیا لبنان می‌تواند در برابر فشارهای خارجی و به ویژه آمریکا که فقط از اسرائیل حمایت می کند، مقاومت کند، تصریح کرد خارج برایم اهمیت ندارد، آنچه فقط برایم مهم است، کشورم است، می خواهم کشور سود ببرد، من حاضرم تمام خارج را از دست بدهم، ولی کشورم زیان نبیند و به منافعش خدشه ای وارد نشود، اینجا کشورمان است و سرنوشت ما یکسان است.

رئیس پارلمان لبنان به اقدام خصمانه اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه اشاره کرد و گفت دیروز، قدس را ترامپ تحت عنوان انتقال سفارت آمریکا به آن تقدیم اسرائیل کرد و امروز جولان را.

وی اظهار داشت ، چه کسی تضمین می کند که این کار ترامپ، اسرائیل را به این مرحله سوق ندهد که هر لحظه بگوید که این مزارع شبعا و تپه های کفرشوبا(سرزمین های اشغال شده لبنان)، اراضی اسرائیلی است و این مرزهای جنوبی با مساحت دریایی که اسرائیل تلاش می کند به آن دست اندازی کند، اسرائیلی است؟ در هر حال، آنچه ما بر آن تاکید می‌کنیم، این است که کاملا هوشیاریم و بر حذر هستیم تا این بلا بر سرمان نیاید.

نبیه بری توصیه کرد که لبنانی‌ها اهمیتی به سفر پامپئو نشان ندهند و مهمتر از همه اینکه به زندگی طبیعی خودشان بازگردند و به طور جدی به اولویت ها و پرونده های حیاتی و حساس خود که شایسته پیگیری و اهتمام و حل است، بپردازند.

تسنیم

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها