در نشت خبری مشترک با چاووش اغلو؛

لاوروف: واشنگتن قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرده است

لاوروف: واشنگتن قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرده است
جمعه 9 فروردين 1398 - 15:39

وزیر امور خارجه روسیه یک بار دیگر تأکید کرد، واشنگتن قطعنامه‌های بین‌المللی درباره جولان، ایران و ونزوئلا را نقض کرده است.

العالم _ اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) تأکید کرد، واشنگتن قطعنامه‌های بین‌المللی درباره بلندی‌های جولان، توافق هسته‌ای ایران و ونزوئلا را نقض کرده است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود گفت، تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان که بخشی از خاک سوریه است، اقدامی سهل‌انگارانه بود.

جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل و سازمان ملل هرگز این اقدام را به‌رسمیت نشناخته‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه ۵ فرودین ۱۳۹۸ (۲۵ مارس ۲۰۱۹) در اقدامی مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل با امضای اعلامیه‌ای حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت؛ اقدامی که با مخالفت تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه روبه‌رو شد.

حدود ۴۰ هزار نفر در جولان اشغالی ساکن هستند که ۵۰ درصد آنها دروزی‌ هستند و خود را شهروند سوریه می‌دانند.

وزارت خارجه روسیه قبلا نیز در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در شناسایی حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های اشغالی جولان سوریه، این اقدام را رد کرد و «نقض قطعنامه‌های سازمان ملل» خوانده است.

وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود تصریح کرد که سامانه‌های «اس-400» همانطور که قبلا مورد توافق قرار گرفته بود، در اختیار ترکیه قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه ترکیه نیز در این کنفرانس خبری مشترک تأکید کرد که مسکو و آنکارا در حال حاضر مشغول گفت‌وگو و مذاکره درباره تاریخ تحویل سامانه‌های «اس-400» هستند.

وی با اشاره به مداخلات و فشارهای آمریکا در خصوص اجرای توافق صورت گرفته میان روسیه و ترکیه مبنی بر تحویل سامانه‌های «اس-400» به آنکارا گفت: این اقدامات نقض سیاست‌های بین‌المللی است.

سناتورهای کنگره آمریکا روز گذشته طرحی دوحزبی برای ممانعت از تحویل جنگنده‌های «اف-35» به ترکیه به دلیل قرارداد این کشور با روسیه برای خرید سامانه‌های «اس-400» ارائه کردند که بر اساس آن دولت آمریکا ملزم می شود تا تضمین کند که آنکارا «اس-400» از روسیه نمی‌گیرد.

وزرای خارجه ترکیه و روسیه همچنین از توافق دو کشور در خصوص تسریع روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه خبر دادند.

چاووش‌اوغلو علاوه بر این به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پرداخت و گفت، در صورتی که بخش‌های شمالی سوریه در مرز با ترکیه تحت کنترل نیروهای دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه باشد، آمریکا قصد دارد نیروهای خود را در این منطقه نگه دارد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: «ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه برای حفظ امنیت ملی ترکیه ضروری است. این به معنای نقض تمامیت ارضی کشور همسایه نیست. آمریکا گفته است اگر نیروهای دولت سوریه به این منطقه بازگردند، نیروهای خود را از سوریه خارج نخواهد کرد».

با وجود این اظهارات وزیر خارجه ترکیه، لاوروف بر ضرورت احیای اوضاع در بخش شرقی رود فرات در سوریه و بازگرداندن شرایط به وضعیت پیش از «تهاجم نیروهای آمریکا به این منطقه از خاک سوریه» تأکید کرد.

وی تصریح کرد: «آمریکا باید کنترل این بخش از خاک سوریه را به نیروهای سوری که قرن‌ها در این منطقه ساکن بوده‌اند، واگذار کند... این مسئله برای تضمین اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت اهمیت بسیاری دارد».

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت که مسکو و آنکارا در سطح وزرای دفاع و خارجه و نیروهای امنیتی دو کشور به بحث و بررسی اوضاع در شمال غربی سوریه ادامه می‌دهند و رویکرد مشترکی را نیز در خصوص این مسئله و ضرورت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دارند.

پربیننده ترین خبرها