بیستمین شنبه اعتراض جلیقه زردها به مکرون/ حمله پلیس فرانسه به معترضان پاریسی با گاز اشک‌آور

بیستمین شنبه اعتراض جلیقه زردها به مکرون/ حمله پلیس فرانسه به معترضان پاریسی با گاز اشک‌آور
شنبه 10 فروردين 1398 - 17:07

باوجود اعلام ممنوعیت تظاهرات در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه از سوی کاخ الیزه ، امروز ( شنبه ) باردیگر دیگر صدها نفر از معترضان به سیاست های اقتصادی " امانوئل مکرون " رییس جمهوری فرانسه به خیابان ها آمدند.

العالم - اروپا

'فرانس اینفو تی وی' روز شنبه با انتشار تصاویری از حضور تجمع کنندگان در بیستمین هفته اعتراضات در شهرهای بوردو، روئن، کان نرماندی خبر داد.

در شهر بوردو، شماری از معترضان به خیابان ها آمده اند و بسیاری از مغازه ها در حالت نیمه تعطیل قرار دارند؛ این در حالی است که هر گونه تجمعی در این شهر ممنوع اعلام شده بود.

بنا بر اعلام خبرنگاران فرانس اینفو تی وی، در شهر «کان» فرانسه نیز جلیقه زردها در میدان تئاتر این شهر تجمع کرده اند.

همچنین در شهر «روئن»، معترضان در محدوده باغ های هتل شهر رئون به هم ملحق شدند .

از شهر نرماندی هم خبر می رسد که هرلحظه بر شمار معترضان افزوده می شود و حضور آنها در خیابان ها شهر کاملا محسوس است .

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: پلیس پاریس در بیانیه ای بدون مشخص کردن مکان های تجمعات در روز جاری اعلام کرد: برای امروز دو تظاهرات و چهار تجمع گزارش شده است؛ پلیس هنوز از "پرسه زدن های نامنظم" و "راهپیمایان" در طول تظاهرات واهمه دارد.

شبکه 'بی اف ام تی وی' هم از ممنوعیت تظاهرات در 'اوینیون' خبر داد.

به همین منظور، در ساعات اولیه شنبه، نیروهای پلیس برای برقراری نظم در خیابان های اوینیون مستقر شده اند.

شایان ذکر است؛ به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، پلیس فرانسه نیز با استفاده از گاز اشک آور تلاش کرد تا تظاهرات کنندگان در پایتخت را متفرق کند.

شبکه رادیویی 'یوروپ 1' هم در تارنمای خود نوشت: دستکم یک راهپیمایی برای پاریس برنامه ریزی شده است. پس از گذشت هفته ها از اعتراضات ؛ جلیقه زردها در بیستمین هفته اعتراضات در خیابان شانزه لیزه، مناطق مجاور الیزه و چند شهر فرانسه، با بسیج قوی تر از هفته گذشته حضور یافته اند و مقامات بویژه در'بوردو' نگران هستند.

با وجود این که رئیس جمهوری فرانسه در روز 22مارس تاکید کرده بود که ارتش این کشور "به هیچ شکلی" در برخورد با جلیقه زردها و "برقراری نظم و قانون" به کار گرفته نخواهد شد، اما دولت فرانسه برای سرکوب این دور از تظاهرات نیروهای ارتش را به کمک پلیس فرستاد.

تظاهرات هفته گذشته جلیقه زردها در حالی برگزار شد که دولت برگزاری هر گونه تجمعی را در برخی نقاط پاریس (مناطق مجاور کاخ الیزه، مجلس، میدان کنکورد، خیابان شانزلیزه و طاق پیروزی) و برخی دیگر از شهرهای فرانسه ممنوع کرده بود.

در تجمعات هفته گذشته که به گفته وزیر کشور فرانسه، بیش از هشت هزار و 300نفر تظاهر کننده از جمله سه هزار و یکصد نفر در پاریس داشت، بیش از 50نفر از معترضان بازداشت شدند.

در جریان اعتراض های جلیقه زردها که از 17 نوامبر سال 2018 آغاز شده، تاکنون 11نفر کشته شده دستکم 2 هزار تظاهرکننده و یک هزار نیروی پلیس زخمی شده اند.

تاکنون بیش از هشت هزار و 500 نفر در جریان این اعتراض ها بازداشت شده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها