در مناطق پرخطر؛

خوزستانی‌ها هشدار تخلیه را جدی بگیرند

خوزستانی‌ها هشدار تخلیه را جدی بگیرند
يکشنبه 18 فروردين 1398 - 00:20

دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اخطاریه فرمانداران برای تخلیه تعدادی از روستاها وشهرهای در معرض سیل، گفت: پرداختن به سیل بندها در مناطقی که هشدار تخلیه داده شده بی فایده است و ساکنان باید هر چه سریع تر منازل خود را تخلیه کنند.

العالم - ایران

حمیدرضا خدابخشی شنبه در گفت وگو با ایرنا تصریح کرد: اخطار تخلیه برای شهرها و روستاهای تحت تاثیر سیلاب، جدی است و ساکنان باید هر چه سریع تر خانه های خود را ترک کنند.

وی با بیان اینکه محاسبات کارشناسان آب، افزایش ارتفاع آب را در مناطق در معرض سیل نشان می دهد، افزود: پخش سیلاب به صورت محلی قابل پیش بینی نیست، بنابراین راهی جز تخلیه این شهرها و روستاها وجود ندارد زیرا ممکن است سیل از مسیر سیل بند وارد روستا نشود و کسانی که در روستا باقی می مانند، ناگهان خود را به طریقی دیگر در محاصره سیل و یا جاده ها را مسدود ببینند.

خدابخشی خواستار توجه اهالی مناطق پرخطر به هشدار کارشناسان شد و گفت: بدنه سازمان آب و برق را کارشناسان و مهندسان خبره تشکیل می دهند که همه آنها متخصص آب هستند، بنابراین از هم استانی ها درخواست داریم که به آنها اعتماد کنند و تذکرها و هشدارها را جدی بگیرند و به آنها عمل کنند، زیرا هدف همه کارشناسان این است که اموال و جان مردم حفظ شود.

وی تاکید کرد: مطمئن ترین راه این است که در شهرها و روستاهایی که هشدار تخلیه صادر شده، ساکنان با آرامش وسایل و مدارک مهم خود را بردارند و با هماهنگی ستاد بحران در اردوگاه های اسکان مستقر شوند.

به گفته وی هشت روز پیش اطلاعیه هایی در حوضه های کارون، کرخه و دز صادر شده و با مکاتبه با ستاد بحران استان مشخص شده که چه روستاهایی تحت تاثیر هستند تا تمهیدات تخلیه منازل و یا تقویت سیل بندها و یا پشتیبانی انجام شود.

*افزایش دوباره رهاسازی در سد کرخه

این مقام مسئول حجم ذخیره سد کرخه را 6 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: امروز ورودی به این سد 2 هزار و 482 و خروجی 2 هزار و 505 مترمکعب برثانیه است که 71 مترمکعب برثانیه از آن از طریق دشت عباس و رودخانه دویرج در ایلام به هورالعظیم و یکی از کانون های ریزگرد تخلیه می شود.

وی اضافه کرد: تراز سد کرخه در حال حاضر 224.6 متر است که تا تراز نهایی که 1.4 متر فاصله دارد، که در صورت رسیدن به تراز نهایی ورودی و خروجی سد برابر خواهد شد.

خدابخشی با اشاره به شرایط خاص سد کرخه اظهار داشت: با توجه به اینکه کاهش ورودی به این سد به کندی اتفاق افتاده و بارندگی در پیش است، به همین دلیل مدیریت بهره برداری از سد با ریسک بالا و رعایت ایمنی و در محدوده ایمنی در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه پایداری سد کرخه هیچ مشکلی ندارد، افزود: از لحاظ دستورالعمل بهره برداری نمی توان مدت زیادی در این تراز ماند و باید خروجی ها (با ضریب ایمنی) به تدریج افزایش یابد تا به پایین دست خسارت کمتری وارد شود و مناطقی که هشدار تخلیه صادر شده فرصتی برای ترک منطقه داشته باشند.

خدابخشی با بیان اینکه دیشب مجوز خروج سه هزار مترمکعب درثانیه از سد کرخه از سوی شورای تامین استان صادر شد، اضافه کرد: با توجه به میزان ورودی به سد کرخه و ضرورت کاهش تراز سد، بخشی از مخزن آن باید به تدریج و با هماهنگی تخلیه شود، به همین دلیل دبی خروجی از دیروز به 500 مترمکعب درثانیه افزایش یافته تا از بروز مشکلات در روزهای آینده پیشگیری شود.

*آماده سازی سد دز برای سیلاب
دستیار ویژه مدیرعامل سازمان آب و برق در ادامه ورودی سد دز را یک هزار و 841 و خروجی آن را 2 هزار مترمکعب درثانیه عنوان کرد و گفت: ذخیره این سد 2.4 میلیارد مترمکعب و تراز آن 348.2 متر است.

وی افزود: خروجی سد دز کاهش یافته تا بعد از ادغام با خروجی سد گتوند، دبی در مقطع اهواز از سه هزار و 500 مترمکعب درثانیه فراتر نرود و ظرفیت آبگذری ایمن حفظ شود.

خدابخشی اضافه کرد: بخشی از سد دز در حال تخلیه است تا برای کنترل بارندگی که در هفته آینده رخ می دهد، آماده شود.

وی با اشاره به وقوع سیلاب در تعدادی از شهرها و روستاهای حاشیه رودخانه دز ادامه داد: اهالی این مناطق باید همچنان از روستا و شهر خود دور بمانند زیرا وضعیت سد دز تثبیت نشده و ذوب برف و بارندگی های دیگری در پیش است.

خدابخشی با بیان اینکه سد دز از لحاظ پایداری مشکلی ندارد، تاکید کرد: با وجودی که سد دز یک سد «پیر» به شمار می آید و شرایط خاصی دارد، مدیریت آن به خوبی و در محدوده ایمنی انجام شده است.
وی همچنین اظهار داشت: ورودی به سد گتوند 925 و خروجی آن یک هزار و 454 مترمکعب درثانیه است، این سد در تراز 225 قرار دارد و حجم ذخیره آن در حال حاضر 4.2 میلیارد مترمکعب است.

خدابخشی افزود: سد گتوند در حال تخلیه مخزن است و برای سیلاب های آینده و ذوب برق آماده می شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت سایر سدها همانند کوثر و مارون و جره باثبات است و بارندگی در روزهای آینده برای آنها پیشی بینی نشده است.

خدابخشی گفت: ورودی سد مارون نیز 329 و خروجی آن 200 مترمکعب درثانیه است و ذخیره فعلی آن یک میلیارد مترمکعب است.

وزیر کشور گفته است که 400 هزار نفر در خوزستان در معرض خطر سیل هستند.

تا کنون اخطار تخلیه برای شهرهای سوسنگرد، بستان، کوت سیدنعیم و بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان، رفیع از توابع هویزه، بخش غربی الهایی از توابع اهواز و حمیدیه مرکز شهرستان حمیدیه صادر شده است. همچنین 110 روستا نیز در حوضه های کرخه، دز و کارون باید تخلیه شوند.

در پی طغیان رودخانه های کرخه و دز، روستاهای بخش مرکزی اهواز، روستاهای بخش شعیبیه و شهر گوریه شوشتر، بخش شاوور شوش تاکنون زیرآب رفته اند و سیلاب به سمت پایین دست در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه در حاشیه کرخه و کارون و باوی در حاشیه رودخانه کارون حرکت می کند.

پربیننده ترین خبرها