افزایش بهای نفت برنت

افزایش بهای نفت برنت
سه شنبه 20 فروردين 1398 - 21:21

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، ­بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال در معاملات روز دوشنبه افزایش یافت. 

العالم - جهان

بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری‏ نفت داد و ستد ‌شده در ‏‏بازارهای بین المللی و پایه ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می شود برای تحویل در ماه ژوئن با 23 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 70 دلار و 57 سنت رسید.

در معاملات الکترونیک بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) که بیشتر برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود در پایان معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک، ‏برای تحویل ‏در ماه مه با 25 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 63 دلار و 33 سنت رسید.

از پنج ماه پیش تاکنون سابقه نداشته است که قیمت این دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال، تا این اندازه افزایش یافته باشد.

کارشناسان بخش کارگزاری ‏نفت ‏‏‏وانرژی ‏‏کومرتسبانک آلمان‏، در ‏‏تحلیل ‏‏نوسانات قیمت نفت در ‏‏معاملات ‏‏امروز ‏بازار جهانی می ‏‏‏‏گویند‏: با توجه به افزایش اشتغالزایی و وضع بیکاری در میان جمعیت فعال آمریکا که رقم شاخص آن روز جمعه گذشته منتشر شد، نگرانی ها درباره تقاضا برای نفت در سطح جهان تا حدودی برطرف شد. هم زمان آمار و ارقام رسمی که درباره اوضاع اقتصادی چین منتشر می شود حاکی از بهبود اوضاع است.

بر اساس این گزارش اقتصاد آمریکا در ماه گذشته 196 هزار اشتغالزایی کرده است. این رقم خیلی بیشتر از رقمی است که کارشناسان برای این شاخص اقتصادی پیش بینی کرده بودند. این در حالی است که اقتصاد آمریکا در ماه فوریه تنها 33 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده بود.

کارگزاران و سرمایه گذاران بازار نفت و انرژی در بستن قراردادهای نفتی خود نیم نگاهی نیز به اوضاع و بحران لیبی دارند. کشوری که در آن نبردهای خشونت آمیز ازسر گرفته شده است.

نیروهای خیلفه حفتر که می خواهد طرابلس پایتخت لیبی را تحت کنترل خود در آورد با نیروهای دولتی لیبی درگیر شده اند. جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد دولت وفاق ملی لیبی به نخست وزیری فایز السراج را به رسمیت می شناسند.

وارن پاترسون، کارشناس و تحلیلگر شرکت کارگزاری و ارائه خدمات مشاوره مالی و اقتصادی "آی ان جی"(ING) در این باره می گوید: فعلا درگیری ها آن گونه نیست که تولید و صادرات نفت لیبی را به خطر بیندازد. اما حوادث کنونی خطر اختلال در تولید نفت را در این کشور به خطر می اندازد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، دوشنبه این هفته اعلام کرد بازار نفت در حال به تعادل رسیدن است و کشورهای تولید کننده نفت احتمالا به کاهش بیشتر تولید نفت خود نیازی نخواهند داشت. وزیر انرژی عربستان سعودی افزود هنوز خیلی زود است بگوییم که در نشست ماه ژوئن امسال سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن به ویژه روسیه درباره ادامه اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها و بر قراری تعادل میان عرضه و تقاضا برای نفت در سطح جهان، تصمیم گیری خواهند کرد.

"اوپک پلاس"(OPEP+)، متشکل از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای آن به ویژه روسیه، در آخر سال گذشته تصمیم گرفتند تولید نفت خود را یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز کاهش دهند. این تصمیم در اول سال دو هزار و نوزده اجرایی شد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها