دومین روز سودان پس از برکناری البشیر؛ برنامه های شورای انتقالی و انتظارات مردم

دومین روز سودان پس از برکناری البشیر؛ برنامه های شورای انتقالی و انتظارات مردم
جمعه 23 فروردين 1398 - 11:55

در دومین روز از براندازی عمر البشیر و پس از ادای سوگند "عوض بن عوف"، به عنوان رئیس جمهور سودان، اکنون چشم سودانی ها همراه با نگرانی شدید از گام‌ها و تصمیم های بعدی، به رهبری شورای نظامی است.

العالم - آفریقا

الجزیره -- اولین انتظاری که مردم سودان در دومین روز از براندازی عمر البشیر دارند، آشنایی با اعضای شورای نظامی کشورشان در مرحله انتقالی است.

تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره اعضای این شورا منتشر نشده است؛ به جز اینکه رئیس این شورا بن عوف است که در واپسین لحظات دیشب پنج شنبه سوگند ریاست جمهوری یاد کرد و معاون وی، کمال عبد المعروف الماحی است که او هم سوگند یاد کرده است.

بیشتر بخوانید: «عوض بن عوف» رئیس شورای انتقالی سودان کیست؟

اما انتظاراتی که مردم از این شورا دارند بسیار فراتر از حد دانستن اسامی و اطلاعات سطحی است.

آنها می خواهند دیدگاه‌ها و سیاست‌های این شورا را بدانند. بدیهی است که شناخت مؤلفه ها و شاخصه های این سیاست، مستلزم گذشت زمان است. با این حال همه بی صبرانه منتظر تشریح حوادث و نکات مبهم در اولین بیانی هستند که خلأهای بسیار و سئوال های بی جواب فراوانی را بر جای گذاشته است.

بیشتر بخوانید: دختر مشهور سودانی در تظاهرات چه شعری می‌خواند؟

به نظر می رسد که ساختار شورای نظامی هنوز به صورت نهایی، شکل نگرفته است. اما خبرگزاری سودان صبح امروز جمعه گفت که اعلام اسامی اعضای شورای نظامی به منظور رایزنی های بیشتر به تعویق افتاده است.

این خبرگزاری درباره ماهیت طرف های رایزنی و آیا اینکه این رایزنی ها در داخل دستگاه های نظامی صورت می گیرد یا طرف های سیاسی هم در آن شرکت داده می شوند، توضیح بیشتری نداد.

رئیس جدید شورای نظامی امروز با رسانه های داخلی و بین المللی درباره برنامه های این شورا و دیدگاه هایش نسبت به مسائل جاری، گفتگو خواهد کرد.

یکی از برنامه های فشرده امروز به عنوان دومین روز براندازی، دیدار کمیته سیاسی نظامی به نیابت از شورای نظامی با نیروهای سیاسی کشور است. که بعد از ظهر برگزار می شود.

این کمیته عصر امروز هم دیدارهای جداگانه ای را در ساختمان وزارت دفاع با دیپلمات‌ها و سفرای کشورهای عربی و آفریقایی و آسیایی و آمریکا در خارطوم برگزار خواهد کرد.

گذشته از موضوع این دیدارها و تصمیم ها و انتظارات، اکنون سوال این است آیا ارتش همچنان نیروهای خود را در خیابان نگه می دارد مخصوصا که دیشب درباره عواقب عدم پایبندی به قانون منع آمد و شد و اصرار مخالفان بر ادامه تحصن تا تحقق خواسته هایشان هشدار داده است.

به گزارش العالم؛ پنجشنبه 22 فروردین نظامیان سودان اعلام کردند، عمرالبشیر رئیس جمهور این کشور برکنار و بازداشت شد و همچنین شورای انتقالی در این کشور شکل گرفته است.

نظامیان سودانی ضمن اعلام آزادی تمامی زندانی های سیاسی در سودان، وضعیت فوق العاده به مدت 3 ماه را در این کشور وضع کردند.

تظاهرات در سودان از ماه دسامبر سال گذشته میلادی آغاز شد و در ماه های گذشته شدت گرفت.

مردم خواستار پایان 30 سال حکومت عمر البشیر بودند اما اقدام امروز نظامیان سودان نیز با مخالفت آنها روبرو شد.

ائتلاف حِرف و مشاغل سودان خواستار ادامه تظاهرات مردم تا احقاق کامل حقوق شان شد.

پربیننده ترین خبرها