مخالفان دولت صربستان خواستار برگزاری انتخابات شدند

مخالفان دولت صربستان خواستار برگزاری انتخابات شدند
يکشنبه 25 فروردين 1398 - 03:51

احزاب مخالف دولت و رئیس جمهوری صربستان این هفته نیز با برگزاری تظاهرات ضددولتی با عنوان «یک از 5 میلیون» در بلگراد خواستار استعفای دولتمردان این کشور و برپایی انتخابات پارلمانی شدند.

العالم-اروپا

تظاهرات کنندگان شنبه شب با پیاده روی در خیابان های مرکزی بلگراد و تجمع در مقابل پارلمان صربستان با سر دادن شعارهای ضددولتی مخالفت خود را با حکومت کنونی در این کشور و ناتوانی دولتمردان در اداره امور و بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم، نشان دادند.

چدومیر چوپیچ استاد دانشگاه صربستان دراین تجمع به تظاهرات مردم در شهرهای مختلف این کشور اشاره کرد و گفت که آلکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان علاوه بر وظایف خود به عنوان ریاست جمهوری، وظایف دیگر نهادهای کشور از جمله قانونگذاری را در دست گرفته است.

وی همچنین افزود که صربستان در پنج سال گذشته به شدت ویران شده و استخدامی در کشور متوقف و مالیات در این مدت افزایش یافته و این در حالی است که تعداد زیادی از شهروندان فقیر و تهیدست شده و تعداد کمی نیز به ثروت های بزرگی دست یافته اند.

زوران ایووشویچ یکی از قضات صربستان نیز در این تجمع رئیس جمهوری را به نقض قانون اساسی متهم کرد و گفت که ووچیچ با در اختیار گرفتن سمت ریاست جمهوری، قدرت رئیس دولت را نیز در دست خود گرفته است.

وی همچنین رئیس جمهوری صربستان را به در اختیار گرفتن نهادهای بزرگ و دخالت در سیاست های داخلی و خارجی که از وظایف پارلمان و دولت به شمار می روند، متهم کرد.

نمایندگان تظاهرات کنندگان همچنین گفتند که اگر به درخواست هایشان تا 6 روز دیگر پاسخ داده نشود، هفته آینده دوباره تظاهرات دیگری در بلگراد و دیگر شهرهای صربستان برگزار می کنند.

تعداد تظاهر کنندگان که در بلگراد با هدف برکناری دولت و استعفای ریاست جمهوری تجمع کرده بودند حدود 7 هزار و 500 نفر گزارش شده است.

حزب پیشرو ( حزب حاکم) برای نشان دادن برخورداری از حمایت قشر وسیعی از مردم برای پنجشنبه 18( آوریل / 29 فروردین) فراخوان داده است.

نوزدهمین تظاهرات ضددولتی در صربستان با عنوان «یک از 5 میلیون» با هدف برکناری مقام های دولتی از جمله ووچیچ رییس جمهوری این کشور و برگزاری انتخابات پارلمانی در بلگراد برگزار شد.

شرکت کنندگان در نوزدهمین تظاهرات ضددولتی خواستار برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد، آزادی رسانه ها و برکناری مقام های ارشد دولتی شدند.

نخستین تظاهرات ضد دولتی علیه رئیس جمهوری صربستان در 8 دسامبر 2018 به دلیل حمله به رهبر چپ صربستان در بلگراد آعاز شد.

احزاب مخالف دولت و رئیس جمهوری صربستان در پنج ماه گذشته با ادعای نبود آزادی رسانه ای، رفاه و معضلات اقتصادی در این کشور و با هدف برکناری دولت کنونی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، تظاهرات متعددی برپاکرده اند.

مخالفان با این ادعا که رسانه های جمعی در صربستان به طور یکجانبه اقدام می کنند، رئیس جمهوری را به دراختیار گرفتن رسانه های خبری متهم کردند. ووچیچ رئیس جمهوری صربستان اتهام های مطرح شده را رد کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها