ارتباط بحران لیبی با "نشست ابوظبی" چیست؟

شنبه 31 فروردين 1398 - 18:40

رضوان فیتوری، تحلیلگر سیاسی اهل لیبی، ادعا کرد: برخی از گروه های تروریستی در طرابلس، پایتخت لیبی، با پرچم داعش علیه "ارتش ملی"، به فرماندهی خلیفه حفتر، می جنگند.

العالم _ لیبی

فیتوری در برنامه شبانگاهی "مع الحدث" در گفتگو با شبکه العالم گفت: عناصر دیگری که تحت تعقیب نهادهای کیفری بین المللی و در فهرست تروریسم بین المللی قراردارند، نیز علیه ارتش ملی می جنگند.

به ادعای وی ارتش ملی مامویت آزادی طرابلس از دست شبه نظامیان تروریست و تکفیری را به عهده دارد.

فیتوری افزود: فایز سراج، نخست وزیر، همه توافقنامه هایی را که با حفتر در فرانسه و امارات امضا کرده بود به بهانه ی پایان یافتن بحران لییی زیر پا گذاشته است.

وی در این خصوص تاکید کرد: در توافقنامه ای که دو ماه پیش با حضور غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل و نمایندگانی از جامعه بین المللی در ابوظبی امضا شد بر ورود بدون درگیری ارتش ملی به پادگان های طرابلس تصریح شده است.

این تحلیلگر لیبیایی ادامه داد: شبه نظامیان تروریست که مرجع تصمیم گیری در طرابلس و صدر نشین عرصه ی سیاسی اقتصادی شده اند در فایز سراج نخست وزیر نمود یافته اند.

از سوی دیگر "سامی اطرش"، استاد حقوق بین الملل، از ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در انجام تعهدات اخلاقی صرف نظر از بین المللی اش در متوقف کردن درگیری ها و حملات نظامی در طرابلس و نجات شهروندان انتقاد کرد.

اطرش گفت: شورای امنیت باید از حملات نظامی یک شهر به شهر دیگر یا یک گروه سیاسی یا نظامی به دیگری جلوگیری و طرف های درگیر را به میز مذاکره دعوت کند.

وی تعرض "آشکار" ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر به {جان }شهروندان را مورد انتقاد قرار داد و آن را نقض همه ی پیمان های بین المللی برشمرد.

از سوی دیگر بلحس الیحیاوی، فعال رسانه ای تونسی، تاکید کرد: مایه شگفتی است که طرف های درگیر لیبی منتظر راه حل از جامعه ی بین المللی هستند.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد که جامعه بین المللی در بررسی بحران نظامی لیبی صادق نیست.

یحیاوی با بیان این که هر دو طرف، نیروهای فایز سراج و نیروهای خلیفه حفتر، ادعای مشروعیت دارند، گفت: در دیدارهایی که به تازگی در امارات میان دو طرف برگزارشد، به سراج و نیز به حفتر مشروعیت داده شد.

وی افزود: میان دو طرف توافقی صورت گرفته بود که علنی نشد. طبق این توافق قرار بود ارتش لیبی به منظور مشروعیت بخشی به آن به صورت مسالمت آمیز وارد طرابلس شود.

وی در پایان یادآور شد که طرح های شورای امنیت و غسان سلامه، نماینده این شورا، صرفا کپی برداری از طرح های آتش بس است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها