فرافکنی شبه‌نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا علیه دمشق، تهران و آنکارا

فرافکنی شبه‌نظامیان کُرد مورد حمایت آمریکا علیه دمشق، تهران و آنکارا
چهارشنبه 4 ارديبهشت 1398 - 12:44

رئیس مشترک گروه موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» ادعاهایی را درباره توقف مذاکرات با دولت سوریه و نقش ایران و ترکیه در سوریه مطرح کرد.

العالم - سوریه

«ریاض درار» رئیس مشترک گروه موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» اعلام کرد که مذاکرات این گروه با دولت سوریه متوقف شده است.

شورای دموکراتیک شاخه سیاسی گروه شبه‌نظامی «نیروهای دموکراتیک سوریه» است؛ گروهی که تحت الحمایه آمریکا قرار دارد.

نیروهای دموکراتیک هر چند مدعی مبارزه با گروه تروریستی داعش هستند، ولی بارها به همراه آمریکا با داعش در سوریه توافق کرده‌اند، که آخرین مورد آن، توافق در شهرک «الباغوز» واقع در شرق سوریه بود.

درار به شبکه خبری سعودی «العربیه» گفت که «مذاکرات با دمشق از آغاز، فقط دو جلسه به طول انجامید».

رئیس شورای دموکراتیک با این ادعا که دولت سوریه در خصوص مذاکرات «آمادگی نداشت و جدی نبود» اظهار داشت که دولت سوریه قصد داشت شورای دموکراتیک بدون هیچ شرطی تسلیم شود.

ادعای عدم آمادگی دولت سوریه برای مذاکره با شبه‌نظامیان کُرد در حالی مطرح می‌شود که در واقع کُردها با فشار آمریکا میز مذاکره با دمشق را ترک کردند. واشنگتن در جریان مذاکرات تلاش کرد که سقف مطالبات کُردها را بالا ببرد تا در نهایت به شکست مذاکرات ختم شود.

وی با این ادعا که دولت سوریه «شریک واقعی صلح نیست و در تغییر سیاستهای خود هیچ تلاشی نمی‌کند»، تصریح کرد که هر گونه حمله از سوی دولت سوریه و همپیمانانش به مناطق نیروهای دموکراتیک «با پاسخ محکمی مواجه خواهد شد».

درار در بخشی دیگر از اظهارات خود ادعا کرد که برخی از شیوخ عشایر در شمال شرق و شرق سوریه وابسته به جمهوری اسلامی ایران هستند و «شیخ نواف راغب البشیر در حال حاضر در تلاش است که عناصر دیگری را جذب کند که جزء عشیره او نیستند تا برخی از طرحهای تهران در خاک سوریه اجرا کند».

این مسئول کُرد مدعی شد که ترکیه و ایران در تلاشند که برای «فتنه‌افروزی و تفرقه‌افکنی» بین مردم این مناطق از این افراد استفاده کنند.

وی در حالی مدعی طرحهای ایران و ترکیه در منطقه شرق سوریه است، که یک منبع کُرد حاضر در «یگانهای مدافع خلق» اعلام کرد که نیروهای دموکراتیک و آمریکا در تدارک حمله به ارتش سوریه در شرق این کشور هستند.

افزون بر این مسئله، منابع خبری معارض اخیرا از تشکیل گروه موسوم به «التیار العربی المستقل» در این مناطق با حمایت سعودی-آمریکایی خبر دادند که هدف این گروه، اعطای مشروعیت به تسلط کُردها بر شرق و شمال شرق سوریه است.

پربیننده ترین خبرها