تحلیل روز؛

دژ نفوذ ناپذیر روابط ایران و عراق در برابر حملات واشنگتن و ریاض  

دژ نفوذ ناپذیر روابط ایران و عراق در برابر حملات واشنگتن و ریاض  
پنج‌شنبه 5 ارديبهشت 1398 - 14:43

شرایط سیاسی و امنیتی امروز عراق و سطح همکاری آن با کشورهای منطقه به نسبت دهه های گذشته بسیار بهتر شده است و دیگر عراق محلی برای درگیری کشورها و تسویه حساب آنها نیست بلکه تبدیل به محل ملاقات سران کشورها شده است.

العالم - تحلیل روز

بغداد در صدد آرام کردن وضعیت و مهار بحران های منطقه ای است که هر لحظه با اقدامات ائتلاف آمریکا - اسرائیل و همکاری برخی کشورهای عربی در حال شعله ور شدن است، ائتلافی که خواهان محاصره ایران هستند زیرا حامی مساله فلسطین و مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از منطقه است.

دلیل مخالفت ایران با حضور نظامیان آمریکایی در منطقه واضح است، نظامیان آمریکا در منطقه به دنبال آشوب و کورکردن گره درگیری ها در راستای امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی، هستند.

مسئولان سیاسی بلند پایه عراق به توافق و تفاهمی جهت رشد این کشور دست یافته اند و خرده اختلافات را کنار گذاشتند، حال وجود برخی اختلافات درسطوح پایین باعث شده است برخی کشورهای منطقه تلاش کنند با دامن زدن به آنها، به وحدت ملی عراق خدشه وارد کنند و در این کشور نفوذ کنند.

مردم و دولت عراق اکنون با قدرت جدید و روبه رشد خود به وضوح با برنامه های آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات مخالفت می کنند، آنها از زبان بالاترین مرجع دینی و سیاسی و با جنبش های مردمی خود اعلام کردند که با تحریم آمریکا علیه ایران مخالف بوده و اجازه نخواهند داد از کشورشان برای حمله به کشور دیگری استفاده شود.

عراقی ها به این موضوع بسنده نکرده بلکه خواهان خروج همه نیروهای آمریکایی از کشور خود شدند و شاید نمایندگان مجلس عراق نیز با تصویب قانون الزام آوری این مطالبه را پیگیری کنند.

فعالیت های اخیر عراقی ها و همچنین مراسم گرامی داشت خانواده های شهدای مدافع حرم ایرانی که روز گذشته برگزار شد، نشان از قدردانی آنها از جمهوری اسلامی ایران است که در روزهای سخت که یک سوم از خاک کشورشان تسخیر شده بود و تروریست ها به نزدیکی بغداد، شهرهای مقدس و اربیل رسیده بود، آنها را تنها نگذاشت.

ایران و آمریکا هر دو در عراق حاضر شدند یکی به دعوت دولت و مردم عراق و دیگری در قامت یک متجاوز حامی تروریست؛ اما امروز دولت و مردم عراق هستند که راه خود را یافته‌اند و از ایران قدردانی می کنند و در مقابل زورگویی های متجاوزین آمریکایی می ایستند.

ازسوی دیگرعربستان نیز با دادن امتیازات، امید زیادی به فاصله انداختن بین ایران و عراق بسته و به بازی آمریکا اسرائیل برای مبارزه با ایران و تلاش برای محاصره کردن آن وارد شده است.

برخلاف هیاهوی رسانه های سعودی و تبلیغ فعالان شبکه های اجتماعی درباره اقدام عربستان مبنی برنفوذ درعراق و اشاره به دیدار هیات وزاری بلند پایه عربستان به ریاض و سپس سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر به ریاض ، در واقع حقیقت این است که عراق توانست بدون دادن امتیاز و زیان رساندن به همسایه بزرگ شرقی خود یعنی ایران، عربستان را مهار کرده و دشمنی سیاسی و مذهبی وی را دفع کند.

از اینرو اقدامات عراق که مورد حمایت مراجع مذهبی آگاه و نخبه های سیاسی اندیشمند و پایگاه های مردمی است؛ راه را بر آمریکا و عربستان برای اختلاف آفرینی در همکاری بغداد و تهران می بندد به ویژه که این روابط فراتر از روابط سیاسی است بلکه روابط میان مردم دو کشوراست ،همانگونه که ایرانی ها برای یاری عراقی ها با داعش و تروریسم و اشغالگران بیگانه جنگیدند، عراقیها نیز برای یاری برادران خود در مخالفت با تحریم های امریکا و حمله به ایران شتافتند و برای کمک به سیل زدگان جنوب ایران دست به کار شدند.

روابط کنونی ایران و عراق بسیار عمیق تر از روابط دیپلماتیک محض است بلکه روابط گسترده مردمی و ریشه دار است و مردم دو کشور بسیار به هم نزدیک شده اند و با تشکیل جبهه هایی علیه تروریسم ،اجازه ندادند میلیاردها دلار عربستان و امتیازاتش و دیکته ها و تهدیدات دولت ترامپ بین آنان را به هم بزند.

احمد المقدادی - العالم

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها