بیانیه پایانی دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه/ ایران، روسیه و ترکیه اقدام ترامپ علیه جولان را محکوم کردند

بیانیه پایانی دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه/ ایران، روسیه و ترکیه اقدام ترامپ علیه جولان را محکوم کردند
جمعه 6 ارديبهشت 1398 - 15:55

طرفین حاضر در نشست صلح سوریه توافق کردند دور پایانی این نشست ها در ماه جولای برگزار شود همچنین آنها به رساندن کمک های بشر دوستانه به شهروندان سوریه در همه مناطق این کشور به دور از اهداف سیاسی تاکید کردند.

العالم - سوریه

بیانیه دوازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه که روز گذشته در شهر نورسلطان آغاز شده بود، لحظاتی پیش قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: روسیه، ترکیه و ایران؛ کشورهای ضامن مذاکرات صلح سوریه توافق کردند تا عراق و لبنان نیز به عنوان ناظر در مذاکرات آستانه حاضر شوند، کشورهای ضامن همچنین بر تمامیت اراضی سوریه و همچنین نابودی کامل گروه های تروریستی تاکید کردند.

کشورهای ضامن همچنین پایبندی به قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل را ضروری دانستند و اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بر اراضی اشغالی جولان را محکوم کردند.

طرفین حاضر در نشست توافق کردند که دور نهایی مذاکرات صلح سوریه در ماه جولای برگزار شود.

در بیانیه پایانی نشست آستانه همچنین بر تلاش ها برای رساندن کمک های بشر دوستانه به شهروندان سوریه در همه مناطق این کشور به دور از اهداف سیاسی تاکید شده است.

طرفین حاضر در نشست آستانه در این بیانیه اعلام کردند: جامعه جهانی و سازمان ملل باید جهت تسهیل بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تلاش کنند و دولت سوریه موظف است تا شرایط بازگشت آنان به کشور را فراهم کند.

آنها همچنین در بیانیه پایانی دوازدهمین دور از مذاکرات آستانه عملی شدن مفاد توافق سوچی درخصوص ادلب و تلاش برای از بین بردن داعش در آن تاکید کردند.

در این بیانیه تاکید شده است که هیچ راهکار نظامی برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه وجود ندارد.

گفتنی است، یازدهمین دور نشست‌های صلح سوریه هفتم و هشتم آذر ماه در پایتخت قزاقستان برگزار و در پایان نیز بیانیه‌ای صادر شد و طرفین حاضر توافق کردند که نشست بعدی بین المللی سوریه را در اوایل فوریه 2019 در پایتخت قزاقستان برگزار کنند که البته به تاخیر افتاد و از امروز این مذاکرات در شهر نورسلطان در حال برگزاری است.

دهمین دور مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه (روند آستانه) نیمه اول مرداد ماه 1397 با حضور مذاکره کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه (سه کشور ضامن روند آستانه) و استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در شهر ساحلی سوچی در روسیه برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها