مذاکرات آستانه | روسیه: وضعیت میدانی در ادلب نگران کننده است/ تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه پس از ماه رمضان

مذاکرات آستانه | روسیه: وضعیت میدانی در ادلب نگران کننده است/ تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه پس از ماه رمضان
جمعه 6 ارديبهشت 1398 - 19:04

الکساندر لاورنتیف، فرستاده ولادیمیر پوتین به سوريه پس از پایان دوازدهمین دور از مذاکرات آستانه در پایتخت قزاقستان در یک نشست مطبوعاتی اعلام کرد که دستیابی به توافق نهایی درخصوص کمیته قانون اساسی سوریه بسیار نزدیک است.

العالم-سوریه

وی در ادامه افزود: شرکت کنندگان در مذاکرات آستانه بر سر برگزاری مذاکرات در ژنو به توافق رسیدند و گیر پیترسن فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه به زودی خبر تشکیل کمیته قانون اساسی و شروع به کار آن را اعلام خواهد کرد و زمان اعلام این خبر به احتمال زیاد بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

فرستاده ویژه پوتین به سوریه در ادامه تاکید کرد تنها با اعلام تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه مسائل حل نمی شود بلکه مسئله ای که مهم است و نباید آن را فراموش کرد این است که امور اجرایی مربوط به این کمیته نیز مشخص شود که پیترسن در این خصوص نیز صحبت‌هایی خواهد داشت.

وی افزود: در دو یا سه مورد اختلاف وجود دارد که اطمینان دارم پیترسن در نزدیک ترین زمان ممکن این اختلافات را حل خواهد کرد.

الکساندر لاورنتیف همچنین تصریح کرد که طبق توافقات صورت گرفته ، تصمیمات کمیته قانون اساسی سوریه با رای اجماع و یا با اکثریت 75 درصد آرا تصویب خواهد شد.

اما درخصوص وضعیت موجود در ادلب سوریه، فرستاده ویژه پوتین به این کشور ضمن ابراز نگرانی درخصوص وضعیت میدانی در ادلب تاکید کرد که اغلب اراضی استان ادلب تحت سیطره گروه تروریستی تحریر الشام است و این امر به دنبال شکست ترکیه در نابودی گروه های تروریستی در منطقه اتفاق افتاده است، و این در حالی است که بیش از 6 ماه از انقضای ضرب الاجل توافق شده در مذاکرات میان ترکیه و روسیه می گذرد.

وی تاکید کرد که کشورهای تضمین کننده مذاکرات آستانه مجموعه تدابیری را جهت اجرایی شدن توافق ادلب اتخاذ کرده اند.

لاورنتیف در انتها، دوازدهمین دور مذاکرات آستانه را بسیار سودمند و مفید توصیف و تصریح کرد که این دور از مذاکرات به اهداف کلی دست یافته است و توانسته به کلیاتی دست پیدا کند که در برقراری ثبات در سوریه نقش دارند.

پربیننده ترین خبرها