تحلیل روز/

رابطه ریاض واشنگتن، رابطه ای بر اساس توهین و باج خواهی!

رابطه ریاض واشنگتن، رابطه ای بر اساس توهین و باج خواهی!
سه شنبه 10 ارديبهشت 1398 - 11:41

سخنان توهین آمیز و بی ادبانه از ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به بسیاری از دشمنان و حتی هم پیمانانش، هیچ جای تعجب ندارد.

العالم - آمریکا

ترامپ دشمنان خود در کنگره و دموکرات ها را با نام های شوکه کننده و هم پیمانان منطقه ای خود را با اصطلاحات زشت و نامناسب خطاب می کند.

صرف نظر از سخنان وی درباره عبدالفتاح السیسی و قاتل توصیف کردن وی، برخورد توهین آمیز وی با عربستان سرفصل همه این بی احترامی ها است .

ترامپ از ابتدای تبلیغات انتخاباتی خود، سخنان درشتی به عربستان زد و توهین های وی هنوز ادامه دارد و اخیرا نیز درباره ثروت عربستان و حمایت خفت بار امریکا از ریاض سخن گفته بود.

وی گفته بود، سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی بدون حمایت واشنگتن حتی نمی تواند یک هفته کشورش را حفظ کند.

ترامپ با اشاره به سفر خود به عربستان در سال 2017 ، نیز از اقدام پادشاه عربستان و سه بار بوسه زدن بر دست ملانیا و مداخله خود برای پایان بوسیدن سخن گفت.

عربستان نیز در پاسخ به این ناسزاگویی ها، گفته تا زمانی که این توهین ها ضامن حفظ امنیتش توسط واشنگتن است و در نوع خود به ادامه تسلط بر رژیم های عربی می انجامد، این کشور اهمیتی به وجهه اش در جهان و نزد مردم کشورش نمی دهد .

زمانی که ترامپ از حفظ رژیم عربستان توسط واشنگتن و ناتوانی این رژیم در حمایت از خود برای یک هفته سخن گفته بود مسئولین و ارتش سایبری و رسانه های ریاض با نشان دادن واکنش گفتند چاره ای نیست ، برخی هم پیمانان با هم شوخی دارند. اکنون نیز شاهد سکوت مطلق رسانه ها و ارتش سایبری عربستان در برابر دشنام های اخیر هستیم .

همه این اتفاقات نیز به اصلی قدیمی از زمان اکتشاف نفت در سرزمین حجاز باز می گردد که رژیم آل سعود را در تجارت نفت به معامله با دلار وادار کردند که اولین توهین به این کشور بود. در مراحل بعدی نیز این توهین ها ادامه یافت تا به دونالد ترامپ رسید که مستقیم و نه با کنایه و اشاره مانند مقامات پیشین، این کشور را مورد توهین و تحقیر قرار داد. این نوع برخورد ازترامپ که بر اساس سود و زیان با هم پیمانان خود رفتار می کند ، اصلا بعید نیست.

در اینجا سخنان دو نماینده وی به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر صهیونیستی تداعی می شود که ترامپ به وی گفته بود در مساله شهرک سازی مانند خوک نباش .

رئیس جمهوران پیشین آمریکا درخصوص عربستان، توهین علنی نمی کردند و آشکارا کمک مالی نمی خواستند، در حالی که ترامپ شفاف و علنی توهین می کند و درخواست های مالی اش نیز کاملا آشکار است و این مساله برای عربستان که به توهین های امریکا در پشت درهای بسته و نبود رسانه ها عادت داشته، غافلگیر کننده است از این رو گاهی برای این که وانمود کند در حال دفاع از کرامت خود در برابر توهین هاست، مواضع دوگانه ای اتخاذ می کند.

اما ترامپ همه این معادلات را برهم زد که سخنان اخیر شاه عربستان به وی مبنی بر اینکه تا حالا کسی چنین حرفی به من نزده، ترامپ نیز گفته بود اما من الان به تو می گویم، بهترین شاهد براین مدعاست اما سوال این است، چرا نظام سعودی این توهین ها را می پذیرد؟ آیا این کشور که دارای پرونده سیاهی در حقوق بشر بوده و وضعیت بحرانی اقتصادی دارد، برای حفظ خود در تنگنا قرار دارد؟

آیا محمد بن سلمان ولی عهد سعودی خود را در برابر دونالد ترامپ حتی پیش از انتخاب وی ، بی اراده نشان داده تا از وی حمایت کند و بر سیاست های خارجی اش را به ویژه در یمن و دشمنی با ایران و عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی و بر سیاست های داخلی اش که پاکسازی سیاسی رقبا، کشتن و قطعه قطعه کردن مخالفان و اعدام افراد خواهان حقوق بشر، سرپوش بگذارد.

آیا این بی ارادگی ، ترامپ را به اینگونه برخورد ذلت بار و دور از شان با سعودی ها واداشته زیرا ترامپ به خوبی دریافته آنها برای باقی ماندن از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.

هرچه که باشد، بدون شک شهروندان سعودی این توهین ها را که دولت عربستان موجب آن بوده، نمی پذیرند و شهروندان زیادی با سیاست خاندان حاکم به ویژه بن سلمان مخالف هستند اما کار از کار گذشته،برخی کشورها علیرغم جنگ های اقتصادی و سیاسی و اقدامات تحریک آمیز بر ضدش، احترام خود را حفظ می کنند، اما برخی دیگر به توهین ها می خندند و آن را شوخی هم پیمان می دانند.

حسین الموسوی

پربیننده ترین خبرها