پدرسون: تروریست ها همچنان بزرگترین تهدید سوریه هستند

پدرسون: تروریست ها همچنان بزرگترین تهدید سوریه هستند
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398 - 09:34

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه گروه های تروریستی را همچنان مهم ترین تهدید در سوریه دانست و گفت: هفته گذشته، داعش اعلام کرد به نیروهای دولتی سوریه در بیابان حمله می کند و هیات تحریر الشام هنوز کنترل برخی مناطق را در اختیار دارد.

العالم - سوریه

گیر پدرسون عصر سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، وضعیت برای مردم سوریه را بسیار وخیم توصیف کرد و افزود: اقدام و پیشرفت ملموس در حل بحران سوریه و نه فقط گفت وگو لازم است.

وی ادامه داد: ما در هفته های اخیر، در داخل و اطراف ناحیه ادلب، شاهد افزایش شدت خشونت ها از جمله تلفات غیرنظامیان و آوارگی بوده ایم. ضمن اینکه از تعهد مجدد ضامنین آستانه به منظور اجرای کامل تفاهمنامه ادلب، از جمله برقراری گشت های هماهنگ شده، استقبال می کنیم.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه اضافه کرد: سوریه همچنان در معرض افزایش تشنج یا حتی تهدید برای صلح و امنیت بین الملل قرار دارد. به یاد بیاورید که قطعنامه 2254 از یک آتش بس در سراسر کشور سخن می گوید.

پدرسون اظهار کرد: گروه های تروریستی که توسط این شورا به رسمیت شناخته شده اند، یک تهدید بزرگ هستند؛ تنها هفته گذشته، داعش اعلام کرد به نیروهای دولتی سوریه در بیابان حمله می کند و هیات تحریر الشام هنوز کنترل برخی مناطق را در اختیار دارد.

وی با اسفناک دانستن شرایط انسانی در بخش های متعددی از سوریه، گفت: در الحول، 73 هزار نفر گرفتار شرایط سخت هستند که 92 درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند. نیازهای انسانی و مراقبتی مساله اصلی نگرانی در این منطقه است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه این بحران ابعاد بین المللی زیادی دارد، افزود: دخالت های بیرونی واقعیت این درگیری را سخت کرده است. حاکمیت، استقلال و یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه باید محترم شمرده شود و بازگردد.

پدرسون تصریح کرد: بر همین اساس اجازه دهید موضع سازمان ملل متحد را در قبال بلندی های اشغالی جولان سوریه اعلام کنم که آن بر اساس شناسایی قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: من به ماموریتم در صورتی ادامه می دهم که یکپارچگی حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه همچنان که در قطعنامه 2254 شورای امنیت آمده است، محترم شمرده شود.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه دخالت های خارجی تهدید واقعی را متوجه صلح و امنیت داخلی سوریه کرده است، گفت: عملیات های پنج گروه نظامی بین المللی در سراسر سوریه و آسمان آن، در تنش یا درگیری، خطر بروز تشنج خطرناک را افزایش می دهد.

پدرسون تصریح کرد: این خطر باید کاهش یابد و در نهایت برداشته شود. در حال حاضر تعریف های متفاوتی از همکاری بین المللی برای حل درگیری سوریه وجود دارد. من گفت وگوی مفیدی با ضامنین آستانه در شهر نورسلطان در تاریخ های 25 و 26 آوریل داشتم.

وی یادآور شد: من یک رایزنی رسمی دیگر با آنها در ماه مه در ژنو خواهم داشت. در این جمعه هم من با اعضای گروه کوچک در ژنو دیدار می کنم.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه با بیان اینکه تا کنون پیشرفت های خوبی داشته است، گفت: امیدوارم در نشست آینده، نتایج ملموسی را از راه حل طولانی سیاسی در درگیری سوریه ارائه دهم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها