پیشنهاد آمریکا به کُردها:

نظامیان ترکیه در شرق فرات مستقر شوند

نظامیان ترکیه در شرق فرات مستقر شوند
جمعه 13 ارديبهشت 1398 - 16:01

فرستاده ویژه آمریکا در سوریه اخیرا در جریان دیدار با فرمانده کل شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» گفته است که باید نظامیان ترکیه در منطقه شرق فرات مستقر شوند تا «ناظر بر منطقه امن» باشند.

العالم - آمریکا

گزارش‌های رسانه‌ای از پیشنهاد جدید آمریکا به شبه‌نظامیان کُرد تحت حمایت خود در سوریه حکایت دارد.

پایگاه خبری «باسنیوز» -وابسته به کُردها- گزارش داد که «مظلوم عبدی» فرمانده کل شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» از «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در سوریه پیشنهادی دریافت کرده است.

باسنیوز اعلام کرد که فرستاده آمریکا دو هفته پیش در شمال سوریه با عبدی دیدار و به وی پیشنهاد کرده بود که کُردها اجازه دهند شماری از سربازان ترکیه‌ای وارد منطقه شرق فرات (شرق سوریه) شوند.

به گزارش این پایگاه خبری، جفری به فرمانده کل نیروهای دموکراتیک گفته بود که هدف از استقرار نظامیان ترکیه، «نظارت بر منطقه امن» است که قرار است در این منطقه ایجاد شود.

گفته می‌شود که عبدی به جفری ضمن عدم پذیرش پیشنهاد واشنگتن، گفته است که اگر ارتش ترکیه از عفرین» واقع در استان حلب (شمال سوریه) خارج شود، این موضوع را بررسی خواهد کرد؛ شهری که ترکیه و نیروهای تحت امر این کشور در مارس 2018 آن را به کنترل خود درآوردند.

جفری پس از دیدار با ای نمسئول کُرد، چهارشنبه و در سفر دو روزه عازم آنکارا شد تا با مسئولان ترکیه‌ای، آخرین تحولات سوریه را بررسی کنند.

در همین ارتباط، «مضر حماد الاسعد» سخنگوی رسمی نهاد موسوم به «شورای قبایل و عشایر سوریه» یکشنبه هفته جاری گفت که «مذاکرات طولانی و سختی بین ترکیه و آمریکا نتیجه داشت و به توافق مهمی ختم شد؛ مبنی بر اینکه نیروهای مسلح PYD حدود 32 کیلومتر از مرزهای ترکیه دور شوند».

PYD که به زبان عربی حزب «الاتحاد الدیمقراطی الکردستانی» (اتحاد دموکراتیک کردستان) خوانده می‌شود، شاخه سوری حزب «کارگران کردستان» (پ.ک.ک) است که از نظر ترکیه یک گروه تروریستی به شمار می‌رود.

الاسعد همچنین تصریح کرد که «علاوه بر تخلیه کامل این منطقه از همه عناصر مسلح، به جای آنها، گشتی‌های مشترک آمریکایی و ترکیه‌ای در طول مرزهای ترکیه و سوریه که حدود 800 کیلومتر است، مستقر خواهد شد».

در همین ارتباط، «ریچ اوتزین» مستشار ارشد وزارت خارجه آمریکا در عملیات سوریه اخیرا گفته بود که اگر منطقه امن ایجاد شود، گروه YPG را از مرزهای سوریه و ترکیه دور خواهند کرد و این مسئله را منوط به «تشکیل صحیح منطقه امن» دانست و ادعا کرد که «با این شیوه سلاح سنگین را از مرزها دور کرد‌ه‌ایم».

YPG یا «یگان‌های مدافع خلق» هسته اصلی نیروهای دموکراتیک سوریه را تشکیل می‌دهند. یگان‌های مدافع خلق نیز از نظر ترکیه تروریستی به شمار می‌رود.

در واقع کارشناسان این اقدامات و اظهارات دولت آمریکا را حاکی از آن می‌دانند، که واشنگتن در جریان درگیری بین ترکیه و شبه‌نظامیان کُرد، این شبه‌نظامیان را به آنکارا فروخته است.

پربیننده ترین خبرها