یک خبر چند خط تحلیل؛

چند جمله خطاب به وزیر گستاخ بحرینی

چند جمله خطاب به وزیر گستاخ بحرینی
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 12:16

العالم - ایران

خبر:

  • خالد بن احمد، وزیر امور خارجه بحرین گفت ایران اجازه ندارد حتی یک روز تنگه هرمز را ببندد.

تحلیل:

  • ای کاش وزیر خارجه بحرین قبل از اینکه چنین جمله ای را به زبان بیاورد، اندازه و نقش کشور و حکومتش را در کل منطقه در نظر می گرفت. او بهتر از هر کسی می داند که کشورش از سال 2011 تا امروز در اشغال عربستان و امارات است؛ تا این حکومت منفور را که به خاطر سیاست های تبعیض آمیز مذهبی، از سوی مردم پس زده شده است نجات دهند.
  • حکومت آل خلیفه که بحرین را به خاطر حمایت از رژیم های قبیله ای و عشیره ای در مقابل ملت ها، به پایگاه نظامی آمریکایی ها و کانون ناامنی و بی ثباتی در منطقه تبدیل کرده است، آخرین کسی است که حق درباره امنیت و ثبات منطقه اظهار نظر کند.
  • پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه و به طور مشخص تر در درون کشورهای وابسته، همیشه بیشترین دخالت را در تمام جنگ ها و ناآرامی ها و بی ثباتی منطقه داشته اند.
  • جمهوری اسلامی ایران، به عنوان بزرگترین قدرت منطقه و پاسدار امین خلیج فارس و تنگه هرمز، تا کنون این گذرگاه مهم استراتژیک را در مقابل هر گونه تهدید امنیتی حفظ کرده است زیرا به خوبی می داند که هر گونه خطری که این گذرگاه آبی را تهدید کند، در واقع نظام اقتصادی جهان را به خطر می اندازد.
  • وقتی که آل خلیفه برای مقابله با تظاهرات مردمی در بحرین – که در سال 2011 و برای مطالبه ابتدایی ترین حق زندگی یعنی زندگی آبرومندانه قیام کردند – و به بهانه تهدید امنیت ملی خود، اجازه می دهد کشورش به اشغال نیروهای سعودی و اماراتی درآید، ایران حق دارد به محض احساس خطر از سوی نیروهای شرور بین المللی از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی، از خود دفاع کند.
  • ایران نیازی ندارد که کسی مثل وزیر خارجه بحرین آن را نصیحت کند و بگوید که بستن تنگه هرمز به نفعش نیست. اما وقتی ببیند سهمیه سرقت شده تولیدش از نفت توسط عربستان و امارات به دستور ترامپ و برای به زانو درآوردن ملت ایران از این تنگه عبور می کند، آنگاه شرایط فرق خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها