سخنگوی شورای نگهبان: آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم

سخنگوی شورای نگهبان: آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را داریم
شنبه 14 ارديبهشت 1398 - 14:31

سخنگوی شورای نگهبان گفت: تا جایی که وزارت کشور در حوزه الکترونیکی شدن انتخابات آمادگی اجرا داشته باشد، شورای نگهبان هم آماده نظارت است و منعی نخواهد داشت.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره الکترونیکی برگزار شدن انتخابات اظهار داشت: الکترونیکی شدن انتخابات روندهای متعدد و طولانی دارد، به طور قطع باید در هر مرحله و دوره ای از انتخابات مراحلی را جلو ببریم که خوشبختانه این بار هم این کار انجام شده است.
وی ادامه داد: کارشناسان شورای نگهبان جلسات فشرده ای را با کارشناسان وزارت کشور برگزار کرده و در حال ادامه برگزاری این جلسات هستیم.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: من به دوستان وزارت کشور اعلام کرده ام تا هر جایی که وزارت کشور در حوزه الکتروینکی شدن آمادگی اجرا داشته باشند شورای نگهبان هم آماده نظارت است و منعی از سوی این شورا نخواهد بود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزارت کشور معتقد است احتمالا اصلاح قانون انتخابات زمانبندی برگزاری انتخابات 98 را دچار مشکل کرده و به این دوره نمی رسد، اظهار داشت: نشست ها و جلساتی را با دوستان وزارت کشور داریم جدول هم تنظیم شده است که از سوی وزارت کشور اعلام شد.
عضو شورای نگهبان ادامه داد: بررسی قانون انتخابات این هفته در دستور کار شورای نگهبان بود اما به دلیل طولانی شدن بررسی مصوباتی که مربوط به اجرای اصل 44 قانون اساسی بود، نتوانستیم قانون اصلاح انتخابات را بررسی کنیم.
کدخدایی یادآور شد: مقرر شده است در جلسات فوق العاده قانون اصلاح انتخابات به دلیل حساسیت و طولانی بودن مصوبات آن مورد بررسی قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: تلاش ما این است که نتیجه را درموعد مقرر قانونی برای مجلس ارسال کنیم اما بعد از آن منوط به مجلس می شود که اصلاحات چگونه انجام شود و در چه زمانی برای ما ارسال شود.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما وظیفه مان را انجام می دهیم اما پیش بینی خاصی نمی توانیم داشته باشیم از این جهت که آیا به این دوره می رسد یا خیر یا اینکه ایرادی دارد یا ندارد. مصوبات قانون انتخابات مانند مصوبات دیگر بررسی می شود و امیدواریم هر چه زودتر نتیجه را اعلام کنیم.
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شورای نگهبان چگونه با توجه به تورم از پس هزینه های این شورا و انتخابات بر می آید؟ گفت: ما هم مانند سایر دستگاه‌ها بودجه مشخصی داریم که در چارچوب همان عمل می‌کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا فقهای شورای نگهبان از این شورا حقوق دریافت می کنند، گفت: کسانی که در جای دیگر استخدام هستند، اضافه کارها و حق الزحمه ای اضافه ای را شورای نگهبان پرداخت می کند، اما حقوقی از سوی شورای نگهبان به آن‌ها پرداخت نمی‌شود، بنده و کسانی که در دانشگاه هستند حقوق و مزایا را از دانشگاه دریافت می‌کنیم.
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که بعضی ها معتقدند که استانی شدن انتخابات به عدالت نزدیک نیست، اظهار داشت: شورای نگهبان نسبت به مصوبه‌ای که نیامده نمی‌تواند اظهار نظر کند و ما صرفاً مطابق با آنچه برای شورای نگهبان در قالب مصوبه یا اساسنامه ارسال می‌شود، می‌توانیم اظهار نظر کنیم بنابراین درخصوص قانون انتخابات هم اگر اشکالاتی داشته باشد، اشکالات آن مانند مصوبات دیگر به مجلس اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که مجلس اخیراً مصوبه‌ای داشته مبنی بر این که کاندیداتوری بیش از سه دوره متوالی نمایندگان در مجلس ممنوع شد که برخی آن را مغایر با قانون اساسی دانستند، گفت: اجازه دهید قانون انتخابات بررسی شود تا سپس اعلام نظر کنیم چرا که هنوز در شورای نگهبان درباره بندهای مختلف طرح اصلاح این قانون بحثی نشده که بتوانیم نسبت به بندهای مختلف آن پیش بینی داشته باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه این که انتخابات پیش روی مجلس است آیا با این شورا رایزنی برای تغییر روش برای تأیید صلاحیت‌ها با توجه به انتقاداتی که وجود دارد شده است گفت: نسبت به وضعیت انتخابات و روش هایی که اجرا و به اصطلاح نظام انتخاباتی ما ، شورای نگهبان هم منتقد است و ایراداتی داریم که باید اصلاح شود.
وی گفت: گام اول اصلاح قانون انتخابات مجلس بود که خوشبختانه مجلس اگر چه زمان آن طولانی شد در دستور کار قرار داد.
کدخدایی افزود: ما هم سعی کردیم مشورت‌های لازم را در این زمینه به مجلس ارائه کنیم، اما باید منتظر باشیم که قانون چه تمهیداتی را برای این موضوع در نظر می‌گیرد و براساس آن اگر به این انتخابات برسیم حتما عمل می کنیم، در غیر این صورت مانند گذشته و در همان زمان های اندک بررسی ها انجام می شود امیدواریم که دقت بیشتر داشته باشیم که حق کسی تضعیف نشود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه این شورا نسبت به پرونده زیاد ثبت نام کنندگان در انتخابات مجلس گلایه داشته اید در این دوره شما چه برنامه ای دارید؟ گفت: هیچ برنامه ای نداریم، این موضوع از جمله ایرادات و اشکالاتی است که ما داریم، و انتظار داشتیم که قانون زودتر از اینها اصلاح شود و در یک فرصت قابل قبولی به اجرا در بیاید، متاسفانه برای این اشکال هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما طی توئیتی از اساتید و صاحب نظران خواستید تا نظرات خود را نسبت به قانون انتخابات مجلس بیان کنند، با توجه به این که مصوبات شورای نگهبان باید براساس شرع و قانون باشد این فراخوان بر چه معیاری است، گفت: شورای نگهبان دارای ۲ مجمع مشورتی است، یکی در بخش حقوقی که حقوقدانان جوان ما در پژوهشکده در حال بررسی هستند که نظرات کارشناسی خود را برای ما ارسال می کنند و دیگری مجمع مشورتی در قم است که در آن فضلای قم در آن هستند و نظرات فقهی خود را نسبت به مصوبه اعلام می کنند.
کدخدایی ادامه داد: استفاده از نظرات کارشناسی در شورای نگهبان هیچ ممنوعیتی ندارد و ما هم استقبال می کنیم، این که آمده ایم و عمومی کردیم و هر فردی نظری دارد بدهد در چارچوب قانون اساسی و شرعی است، زیرا شاید یک بحث حقوقی به ذهن بنده نرسیده باشد، ولی از سوی یک استاد حقوق بیان شود که برای ما ارسال کند و کار خوبی است و فرخوان بیشتر در ارتباط با نظرات کارشناسی است و در امتداد کارهایی است که در پژوهشکده یا در مجمع مشورتی قم انجام می دهند.
به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در سال ۹۴ ثبت نام بالای نامزد‌های انتخاباتی مجلس و رد صلاحیت آن‌ها هزینه‌هایی را برای نظام داشت، آیا در این دوره از انتخابات مجلس محدودیتی را برای ثبت نام افراد در نظر گرفته‌ است ، اظهار داشت: در حال حاضر همان قانون گذشته وجود دارد و وضعیت گذشته است، اگر می توانستیم پیش بینی کنیم که قانون جدید به تایید برسد و تصویب شود بعضی از ایرادات و اشکالات می توانست مرتفع شود که فعلا همچنان باقی است.
وی گفت: معتقدیم که این وضعیت یک روزی باید به پایان برسد، یعنی نحوه ثبت نام و تعداد ثبت نام کنندگان در یک چارچوب معقول در نظام انتخابات پبیش بینی شود تا هم حق مردم رعایت شود و هم امکان رسیدگی ها وجود داشته باشد، اگر همان وضعیت گذشته باشد ما هم تلاش می کنیم با وقت بیشتری که صرف این کار خواهیم کرد دقت کنیم که حقی از کسی تضعیف نشود.
وی درباره سوالی مبنی بر این که آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای رصد فضای مجازی در زمان انتخابات مجلس دارد، گفت: اگر فعالیتی انجام شود که ناقض شرایط باشد، آن را رصد می‌کنیم و مدنظر خواهیم داشت.
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب استفاده از فیلترشکن ممنوع شده است آیا استفاده از فیترشکن‌ها نقض قانون نیست، گفت: حتما کسانی که در یک فضای بازتری استفاده می کنند از حساب هایی استفاده می کنند که شاید فیلتر شکن نداشته باشد و ناچار باشند در آن حوزه فعالیت کنند، ولی اگر بخواهد در آن چارچوب باشد که نقض مقررات باشد من هم با شما موافقم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها