تحلیل روز؛

توافق هسته ای؛ ایران بیشترین گزینه ها را روی میز می گذارد

توافق هسته ای؛ ایران بیشترین گزینه ها را روی میز می گذارد
دوشنبه 16 ارديبهشت 1398 - 17:58

سال گذشته در چنین روزی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با زیر پا گذاشتن توافق بین المللی که به امضای آمریکا و 5 کشور بزرگ رسیده بود و نقض قطعنامه 2231 (تأیید برجام)، از برجام خارج شد و با این کار ثابت کرد که به واقع آمریکا حتی به امضای خودش هم احترام نمی گذارد و اهمیتی برای قوانین و معاهدات بین المللی قایل نیست و جز زبان زور نمی فهمد.

العالم - ایران / سیاسی

ترامپ بلافاصله پس از خروج از برجام تمام تحریم های ظالمانه دولت های پیش از خود علیه ایران را به طور یک جانبه برگرداند و به طور بیمارگونه ای تحریم های جدیدی در انواع و اشکال مختلف به آنها اضافه کرد؛ آخرین تحریم ترامپ علیه ایران تلاش وی برای صفر کردن صادرات نفتی ایران و کاهش مدت زمان همکاری های هسته ای بین ایران و کشورهای عضو برجام از 170 روز به 90 روز – بدون معافیت های جدید – بود.

فرانسه، انگلیس و آلمان، سه کشور اروپایی که برجام را امضا کرده اند از ایران خواستند چند هفته خویشتن داری کرده تا این کشورها بتوانند با ایجاد کانالی به ایران امکان دهند که از مزایای توافق هسته ای به خصوص مزایای اقتصادی آن بهره مند شود.

هفته ها و حتی ماه ها گذشت و رفته رفته به سال رسید، اما اروپا در عمل هیچ حرکتی نکرد و مواضع و شعارهای اتحادیه اروپا هم ذره ای برای ایران فایده نداشت؛ شرکت های اروپایی حتی قبل از این که امضای ترامپ در خروج از برجام خشک شود، از ایران گریختند این در حالی بود که کشورهای اروپایی همچنان از کانال مالی برای مبادله تجاری با ایران و از جمله "اینستکس" – که ذره ای به حال ایران فایده نداشت - حرف می زدند.

نکته قابل توجه در سراسر سال گذشته، گزارش های پی در پی آژانس بین المللی انرژی هسته ای بود که همچنان پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید می کرد. این در حالی است که ملت ایران با شدیدترین و ظالمانه ترین مجازات ها و فشارهای اقتصادی یک جانبه آمریکا رو به رو بودند. با جاری شدن سیل در نقاط بسیاری از کشور، این ملت حجم ظلم و ستم ناشی از تحریم های آمریکا را با تمام وجود حس کردند. آمریکا مانع رسیدن کمک های بشردوستانه ایرانیان مقیم خارج و برخی کشورها به ایران شد چرا که همکاری با جمعیت هلال احمر ایران را تحریم کرده بود.

مردم ایران وقتی که در کنار دولت خود ایستادند و با کاهش تعداد دستگاه های سانترفیوژ به میزان دو سوم در عرض ده سال موافقت کردند و با راه اندازی فقط 5000 دستگاه برای غنی سازی اورانیوم در واحد هسته ای نطنز به میان 3.67 درصد در عرض 15 سال موافقت کردند و زمانیکه ذخیره اورانیوم ضعیف از غنی سازی از 10 هزار کیلوگرم به 300 کیلوگرم طی 15 سال کاهش یافت و متعهد شد که طی 15 سال، هیچ گونه تاسیسات هسته ای جدید را احداث نکند و زمانیکه به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بر همه مراکز هسته ای ایران و همه فعالیت های هسته ای از استخراج اورانیوم گرفته تا تحقیقات و توسعه و غنی سازی اورانیوم، و به بازرسان آژانس اجازه داده شد که به مدت 25 سال به معادن اورانیوم و به اماکنی که ایران درآن " کیک زرد" تولید می کند، دسترسی داشته باشند و زمانیکه با انجام اصلاحات در نیروگاه های آب سنگین که در اراک در دست احداث است، موافقت کردند، انتظار داشت تا همه تحریم های آمریکا و اروپا که به برنامه هسته ای ایران مربوط می شد، برداشته شود. تحریم هایی که بخش های مالی و انرژی به ویژه گاز و نفت و حمل ونقل را شامل شده بود.

مردم ایران از قلدری و زورگویی و سلطه گری آمریکا به ستوه آمده و نیز از نقش تماشاچی که اروپایی ها دراین زمینه ایفا می کنند، به تنگ آمده و مساله جالب این جاست که سه کشور اروپایی آلمان ، فرانسه و بریتانیا که از ایران می خواهند صبر داشته باشد و همه این فشارها را بدون دریافت هیچ چیزی در مقابل تحمل کنند، هر از گاهی می بینیم که با انجام اقدامات و یا اتخاذ مواضعی، از واقعیت اهداف و تصمیم های خود درقبال ظلم و ستم علیه ملت ایران پرده بر می دارد.

این بریتانیا بود که وقتی ایران را از وارد کردن 900 تن کیک زرد از قزاقستان منع کرد، پیش از آمریکا، توافق هسته ای را نقض کرد، به این بهانه که ایران به این مقدار از کیک زرد نیازی ندارد، اما سفیر فرانسه

در واشنگتن، اعلام کرد که ایران بعد از توافق هسته ای به غنی سازی اورانیوم نیازی ندارد، اما بعداً از این موضع عقب نشینی کرد.زمانی که ایران از دولت فرانسه خواست که توضیحات کاملی را درباره این موضع که با توافق هسته ای مغایرت دارد، ارائه کند.

تجربه سخت مردم ایران با غرب به ویژه آمریکا ثابت کرده است که آمریکا وغرب به گفت و گو و مذاکره اعتقادی ندارند و به عهد و پیمان های خود پایبند نیستند.

از این رو، درخواست های مردم ایران برای نه فقط خروج از توافق هسته ای ، بلکه از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای افزایش یافته است ، پیمانی که ایران " نه های " آن را اجرا کرده است، بدون اینکه در ازای آن به هیچ یک از حقوق درج شده در آن دست پیدا کند.

بنابراین، ایران راهی جز مقاومت و ایستادگی در برابر سلطه جویی غرب ندارد و این راه جز با خروج از توافق هسته ای و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای مسیر نمی شود.

بنابراین، غرب و درصدر آن آمریکا، فقط زبان زور را می فهمند و کافی است به سخنرانی های ترامپ گوش کنیم درحالی که خطاب به هم پیمان سعودی خود سخن می گوید و نیز کافی است که به سخنرانی های وی در خطاب به دشمنش کره شمالی گوش کنیم تا به واقعیت شخصیت آمریکا پی ببریم.

جمال كامل/ العالم

پربیننده ترین خبرها