آیا توطئه شوم دیگری پیش روی خاورمیانه است؟

آیا توطئه شوم دیگری پیش روی خاورمیانه است؟
پنج‌شنبه 19 ارديبهشت 1398 - 17:22

دولت ترامپ که متشکل از گروهی خون آشام و جنگ طلب است، اوضاع را به سمت تنش بیشتر در خاورمیانه سوق می دهد شرایطی که به حمله صهیونیستها به لبنان در سال 2006 بسیار شباهت دارد.

العالم - تحلیل روز

کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا در سال 2006 حمله وحشیانه رژیم اشغالگر را زمینه ای مناسب برای آنچه که 'خاورمیانه جدید' نامید، دانست. امروز نیز شاید تشدید اوضاع از سوی امریکایی ها نیز مقدمه ای برای تولدی دیگر و شاید 'معامله قرن' باشد که در صورت انجام می تواند آغازی برای شکل گیری خاورمیانه جدید باشد.

آمریکا و 'اسراییل' 13 سال پیش در تحقق تولدی مناسب برای خاورمیانه جدید شکست خوردند، اما چه چیزی از نظر آنها تغییر کرد که امروز با نقشه ای جدید آمدند؟ چرا با وجود شکست سخت در سال 2006 از مقاومت اسلامی در لبنان و نیز محور مقاومت سوریه و ایران بار دیگر بازگشتند؟

امریکا و صهیونیسم و دست نشانده های منطقه ای و مرتجع عرب جنگی سخت علیه سوریه به راه انداختند. تنها خواسته آنها این بود که سوریه بهای جنگ 2006 را بپردازد. زیرا جنگ 33 روزه برای 'اسراییل' بسیار دردناک بود و آمریکا را ضعیف جلوه داد. بشار اسد رییس جمهور سوریه که در آن زمان رهبران عرب را 'نامرد' توصیف کرد می بایست مجازات شود و کشورش ویران گردد تا اعراب بتوانند از اسد و مردم مقاومش انتقام بگیرند.

دولت ترامپ امروز ایران را در معرض انواع محاصره های اقتصادی قرار می دهد؛ زیرا اگر ایران نبود، حزب الله و مقاومت فلسطین و محور مقاومت و یا حتی سوریه و عراق نیز نبودند. بلکه داعش همه آنها را از میان می برد و امروز به البغدادی مالیات پرداخت می کردیم و او نفت را به بهایی ارزان به اروپا و امریکا می فروخت؛ اما محاصره اقتصادی علیه ایران مساله تازه ای نیست؛ پیش از این نیز ایرانیان در معرض محاصره های اقتصادی قرار گرفتند اما هیچ گاه تسلیم نشدند از این رو ترامپ ناچار شد تا به جان بولتون و مایک پومپئو دو شریک اصلی وی در اسلام ستیزی و نیز به تهدید های نظامی روی بیاورد.

بولتون ارسال ناو و بمب افکن به خلیج فارس را اعلام کرد و پومپئو که نگران نظامیان آمریکایی در عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس است، به کشورهای مختلف سفر کرد تا همگان را از تعامل اقتصادی با ایران بترساند. مسلما هیچ یک از این اقدامات تاثیری نخواهد داشت؛ زیرا زمانی که جنگ آغاز شود هر آنچه که در منطقه آمریکایی باشد، هدف قرار خواهد گرفت. آیا ترامپ که به دور دوم ریاست جمهوری چشم دوخته است، آمادگی دارد تا دست به چنین ماجراجویی بزند که طی آن هزاران نظامی و میلیاردها دلار در عرض چند ساعت از دست برود؟ گمان نمی کنم...

بنابراین آنچه که اینک روی می دهد فقط مقدمه و زمینه ای است که ترامپ برای تولد معامله قرن و پایان دادن به مساله فلسطین به نفع دوست عزیزش نتانیاهو که در پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری به او کمک خواهد کرد، امید بسته است.

به طور مختصر آنچه که روی می دهد سوء استفاده لابی صهیونیستی و سران صهیونیست آمریکا از طمع ترامپ برای تحقق آنچه که امریکا و 'اسراییل' و کشورهای غربی طی دهها سال از تحقق آن بازمانده اند و با سستی و کوتاهی عربها که پس از به قدرت رسیدن بن سلمان طمعکار در عربستان، به توطئه علنی تبدیل شد؛ دیگر چیزی به جز اعمال فشار بیشتر علیه ایران ومتحدانش برای جلوگیری از دخالت آنها به منظور شکست این تولد جدید باقی نمی ماند.

به رغم دقت محاسبات آمریکا و قدرت نظامی و اقتصادی آن در جهان، اما از یاد می برد که ملتهای مسلمان هیچگاه اجازه نمی دهند که عزت و کرامتشان خدشه دار گردد؛ ملت اسلامی با اراده خود قادر است تمام موازنه های قدرت را بهم بزند و ما تردید نداریم که ملت بزرگ ایران از این امر مستثنی نیست و آنچه که اخیرا در غزه ـ با مساحت اندک و اراده بزرگش ـ روی داد، نمونه کوچکی است؛ بنابراین ترامپ عبرت بگیر!

علا الحلبی - العالم

پربیننده ترین خبرها