سیا به دو تبعه دیگر عربستانی درباره سرنوشتی مشابه خاشقچی هشدار داد

سیا به دو تبعه دیگر عربستانی درباره سرنوشتی مشابه خاشقچی هشدار داد
شنبه 21 ارديبهشت 1398 - 14:04

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تا کنون به سه فعال حقوق بشر عربستانی هشدار داده است که سرویس امنیتی سعودی، مشابه آنچه که درباره جمال خاشقچی روی داد، در پی ترور ‌آن‌هاست.

العالم - عربستان سعودی

یک روزنامه آمریکایی نوشته است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) به دو تن از دوستان «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگاری که دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری سعودی در استانبول به طرز فجیعی کشته شد، هشدار داده‌اند که آن‌ها نیز در معرض ترور قرار دارند.

این برای دومین بار است که در یک هفته گذشته خبرهایی از هشدار سی آی ای به شهروندان عربستانی در خصوص احتمال ترور آن‌ها از سوی سرویس امنیتی سعودی مخابره می‌شود. روزنامه گاردین سه‌شنبه (۱۷ اردیبهشت) نیز گزارش داد که سیا به «ایاد البغدادی»، فعال رسانه‌‌ای و نویسنده مخالف محمد بن سلمان اطلاع داده است که احتمال دارد ترور شود.

در تازه ترین اخبار، مجله تایم آمریکا، گزارش داده است که سازمان سیا به دوستان و خانواده جمال خاشقچی هشدار داده است که فعالیت آن‌ها در خصوص دموکراسی و آزادی‌خواهی آن‌ها را در لیست تهدیدات سعودی قرار می‌دهد. این سازمان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا علاوه بر «ایاد البغدادی» به فردی به نام «عمر عبدالعزیز» دیگر معارض سعودی ساکن در کانادا و یک شخص دیگر که نامی از وی برده نشده و در آمریکا ساکن است، نیز هشدار داده است.

این سه تن از دوستان خاشقچی بودند که فعال حقوق بشر به شمار می‌روند و از منتقدان محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هستند.

سخنگوی سیا حاضر به بیان جزئیاتی در این خصوص نشده و به این جمله اکتفا کرده است که سازمان اطلاعات آمریکا موظف است به افرادی که در معرض خطر ترور، ربایش یا آسیب جسمی قرار دارند، هشدار دهد. این هشدارها همچنین در حالی است که سازمان سیا در ماجرای قتل خاشقچی به علت عدم هشدار به این نویسنده سعودی، در معرض انتقادات بسیاری قرار گرفت. البته پس از آن اعلام کرد که از «حد متوسط تا بسیار بالایی» مطمئن است که «محمد بن سلمان» در پشت صحنه این ترور قرار داشته است.

«ایاد البغدادی» که در نروژ سکونت دارد گفته است که پلیس این کشور به او هشدار داده که مراقب هک شدن وسایل الکترونیکی خود باشد تا در صورت دزدی اطلاعات شخصی‌اش، علیه خود او استفاده نشود.

«عمر عبدالعزیز» نیز فردی است که در مونترال کانادا سکونت دارد و علیه شرکت اسرائیلی «NSO Group» به جرم فروش نرم‌افزاهای جاسوسی تلفن همراه به عربستان سعودی شکایت کرده است.

به این فعالان حقوق بشر توصیه شده است که از سفر به بیشتر کشورهای اروپایی و آسیایی که عربستان سعودی در آن‌‌ها نفوذ دارد خودداری کنند، به خصوص کشور مالزی. مجله تایم نوشته است که این سه نفر از افرادی هستند که بر روی افکار عمومی داخلی و جهانی در خصوص عربستان سعودی تأثیر گذارند و این چیزی است که محمد بن سلمان تلاش دارد بر این رویه کنترل داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها