تحلیل روز/

عقب نشینی نیروهای یمنی از الحدیده و سرسختی ائتلاف متجاوز

عقب نشینی نیروهای یمنی از الحدیده و سرسختی ائتلاف متجاوز
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 09:51

بحث بر سر اجرای توافق سوئد در یمن از سر گرفته شد و نیروهای ملی در صنعا بارها و بارها اعلام کرده اند که خواستار اجرای توافق بدون قید و شرط هستند و این طرف مقابل است که همراه با حامیان سعودی و اماراتی شان پیوسته از اجرای درخواست های سازمان ملل مبنی بر پایبندی به توافقنامه یادشده شانه خالی می کنند.

العالم - یمن

مارتین گریفیتس، نماینده ویژه سازمان ملل، در سفرهای دوره ای خود به ریاض و صنعا و از صنعا به ابوظبی طی ماه های گذشته نتوانست کشورهای متجاوز را وادار به اجرای توافقنامه و پایبندی به بندهای آن کند و این کشورها طی ماه های گذشته با لجاجت و سرسختی شدید حاضر به عقب نشینی از مناطق اطراف الحدیده نشدند، همچنین بارها از انتقال کمیته نظارت بین المللی از بندر جیبوتی به الحدیده بر اساس توافق امضا شده بین دو طرف در دسامبر گذشته در سوئد سر باز زده اند.

نیروهای ملی در صنعا برای بار دوم از سازمان ملل خواستند بر روند جابجایی نیرو- که به عنوان نشانه حسن نیت برای پیشبرد روند صلح اجرا می شود آنهم در شرایطی که کشورهای متجاوز همواره سعی در مانع تراشی در این روند دارند – نظارت کند. سازمان ملل نیز از این طرح استقبال کرد و مایکل لولیسگارد، رئیس کمیته هماهنگی جابجایی نیروها از پیشنهاد دولت صنعا مبنی بر عقب نشینی یک جانبه از بنادر استراتژیک الحدیده، الصلیف و رأس عیسی تجلیل کرد و خواستار اقدامات مثبت دو طرف در جهت پایبندی کامل به تعهدات خود شد؛ سازمان ملل هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بر عملیات جابجایی یک جانبه نیروهای یمنی نظارت خواهد کرد. این عملیات در 14 ماه جاری به انجام خواهد رسید.

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلابی یمن و عضو شورای اعلای سیاسی این کشور نیز به نوبه خود گفت که عقب نشینی یک جانبه ارتش و کمیته مردمی یمن، نتیجه عدم پایبندی کشورهای متجاوز آمریکایی انگلیسی سعودی و اماراتی و متحدانشان به توافق سوئد است. وی با اعلام اینکه کشورهای متجاوز مانع اصلی اجرای توافق استکهلم در ماه های گذشته هستند، شورای امنیت و سازمان ملل را مسئول ادامه بدترین فاجعه انسانی در جهان دانست.

وی افزود: این بحران نتیجه ادامه محاصره و بستن فرودگاه صنعا و شیوع عمدی گرسنگی در یمن توسط کشورهای متجاوز و حامیان آمریکایی و انگلیسی آنهاست.

الحوثی همچنین از شورای امنیت خواست حال که ملت، رهبران و ارتش یمن با خروج یک جانبه از بنادر الحدیده، پایبندی خود را به تعهدات خود ثابت کرده اند، تدابیری را علیه کشورهای متجاوز که مانع اجرای توافق سوئد شده اند، اتخاذ کند.

با اینکه سازمان ملل و نمایندگان آن در الحدیده از عقب نشینی یک جانبه نیروهای یمنی از این شهر استقبال کرده اند، اما کشورهای متجاوز، دست پیش گرفته و این حرکت را فریبکاری خوانده است؛ به طوری که رسانه های سعودی و اماراتی حتی قبل از اجرای این طرح، آن را نمایشی و فریب کارانه خوانده اند.

بسیاری از ناظران، عکس العمل کشورهای متجاوز در این خصوص را فرار از حقایق و تلاشی برای ادامه وضعیت موجود و مخالفت با اجرای توافق سوئد دانسته اند.

در همین راستا بحران انسانی در شهر الدریهمی، یکی از شهرهای استان الحدیده به دلیل ماه ها محاصرعه از سوی کشورهای متجاوز، در حال تشدید است. منابع محلی گفتند در داخل این شهر مردم از گرسنگی می میرند. دفتر سیاسی جنبش انصار الله با صدور بیانیه ای از سازمان ملل خواست به مسئولیت و وظایف خود عمل کرده و با اعمال فشار بر ائتلاف متجاوز، آن را وادار به پایان دادن به محاصره این شهر کند. انصار الله در این بیانیه نسبت به سکوت شرم آور سازمان ملل در قبال فاجعه انسانی در این منطقه ابراز تأسف کرد.

استان الحدیده در اعتراض به ادامه محاصره الدریهمی، شاهد تجمع اعتراض آمیز مردم است. معترضان در این تجمع، به ادامه محاصره و جنایت علیه اهالی الدریهمی را محکوم کردند. ادامه محاصره این شهر باعث مرگ بسیاری از زنان و کودکان و افراد سالخورده به دلیل گرسنگی و فقدان دارو شده است.

همچنین عبد القادر مرتضی، رئیس کمیته امور اسرا، عربستان و امارات را به مانع تراشی بر سر راه اجرای توافق مبادله اسرا متهم کرد و گفت که عربستان نه تنها به توافق سوئد پایبند نبوده است بلکه به مزدوران خود دستور داده است که از هر گونه میانجی گری طرف های داخلی برای اجرای توافق مبادله اسرا جلوگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد که آنها به مناسبت ماه رمضان، طرحی را برای مبادله 1000 اسیر آماده کرده اند اما عربستان هر گونه تلاش از سوی طرف های داخلی برای اجرای این طرح را خنثی می کند.

عبدالرحمن راجح

پربیننده ترین خبرها