یمنی ها خواستار آزادی استاندار سابق المهره از سوی ریاض شدند

یمنی ها خواستار آزادی استاندار سابق المهره از سوی ریاض شدند
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 16:01

شورای عمومی استان های 'المهره' و 'سقطری' یمن امروز (دوشنبه) خواستار برداشتن موانع بازگشت 'محمد عبدالله بن کده' وزیر مشاور در دولت این کشور و استاندار سابق المهره از ریاض شدند.

العالم ـ یمن

به گزارش شبکه خبری 'الجزیره' قطر، بن کده در نوامبر (آبان- آذر) سال 2017 در پی مخالفت های خود با حضور سعودی ها در استان المهره واقع در شرق یمن از منصب استانداری برکنار و به عنوان وزیر مشاور تعیین شد. وی از سه ماه پیش به دعوت رییس جمهوری دولت مستعفی در ریاض به سر می برد و مقامات سعودی به وی اجازه بازگشت به یمن را نمی دهند.
در همین راستا شورای عمومی استان های المهره و سقطری با اشاره به پیامدهای منفی این اقدام مقامات سعودی بر امنیت و ثبات استان، تاکید کردند که چنین اقداماتی از سوی شهروندان پذیرفتی نیست و از 'عبد ربه منصور هادی' رییس دولت مستعفی یمن و رهبران ائتلاف سعودی خواستند که موانع بازگشت وی به کشور برداشته شود.
به گزارش ایرنا، استان المهره ماه هاست که شاهد اعتراضات و تظاهرات مردم یمن در مخالفت با حضور نیروهای سعودی در خاک این استان و کنترل آن ها بر گذرگاه های مرزی است. عربستان می خواهد از طریق المهره از منطقه مرزی خرخیر (Kharkhir) در عربستان به دریای عرب لوله های نفتی بکشد و مردم یمن مخالف این اقدامات تجاوزگرانه هستند.
نیروهای عربستانی اواخر 2017 وارد استان المهره شدند و حرکت کشتی‌ها و صید در آنجا را منع کردند. همچنین فرودگاه بین‌المللی الغیظه را به پادگان نظامی تبدیل کرده و مانع پروازهای غیرنظامی در این فرودگاه می‌شوند.
المهره دارای دو گذرگاه زمینی با عمان و نیز بندر 'نشطون' است و طولانی‌ترین نوار ساحلی یمن در حدود 560 کیلومتر سواحل دریای العرب را تشکیل می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها