انتقاد پکن از اقدامات خودسرانه واشنگتن در عرصه بین المللی/ روسیه و چین همکاری های راهبردی خود را تقویت می کنند

انتقاد پکن از اقدامات خودسرانه واشنگتن در عرصه بین المللی/  روسیه و چین همکاری های راهبردی خود را تقویت می کنند
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398 - 19:46

وزیران امور خارجه روسیه و چین در شهر سوچی دیدار کردند و دو طرف در جریان مذاکرات بر گسترش روابط خود در عرصه بین المللی و تقویت همکاری های راهبردی در راستای مقابله با یکجانبه گرایی تاکید کردند.

العالم ـ آسیا

سرگئی لاوروف روز دوشنبه در آغاز دیدار با وان ایی همتای چینی خود گفت: روسیه و چین برای تحکیم امنیت و ثبات بین المللی همکاری گسترده دارند.
وی ادامه داد: همکاریهای روسیه و چین در مجموع یکی از عوامل کلیدی حفظ امنیت و ثبات بین المللی و برقراری نظام چندقطبی جهان است.
لاوروف با بیان اینکه چین شریک کلیدی روسیه در عرصه جهانی است، اظهار کرد: دو کشور در چارچوب های چندجانبه ازجمله در سازمان ملل، گروه بیست کشور صنعتی، سازمان همکاری شانگهای، گروه بریکس همکاری می کنند.
وی همچنین به همکاری روسیه و چین برای هم افزایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و طرح «یک کمربند یک راه» برای شکل گیری مشارکت بزرگ اوراسیایی اشاره کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسی گفت: ما همکاریهای فنی-نظامی باچین و همکاری سازمان های امنیتی دوکشور ازجمله در مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته را ارج می نهیم.
وان ایی وزیر خارجه چین نیز در این دیدار گفت: روسیه و چین باید همکاریهای خود در شرایط بی ثباتی در عرصه بین المللی را تحکیم بخشند.
وی با بیان اینکه روابط بسیار خوبی بین چین و روسیه به رغم اوضاع متلاطم بین المللی برقرار شده است، اظهار کرد: باید اقدامات خودسرانه یکجانبه را که بطور قابل توجهی به معیارهای اساسی مناسبات بین المللی ضربه می زند مورد توجه قرار داد.
ایی ادامه داد: در واقع تهمت زنی و سیاه نمایی به یکی از بهانه اصلی و شیوه برای اعمال تحریک آمیز تبدیل شده و این تهمت ها پس از تکرار شدن در دفعات متعدد به عنوان مدرک و شواهد استفاده می شود حال آنکه چنین شیوه ای در عرصه بین المللی چاره ساز نیست.
وی بدون ذکر نام کشوری و در حالی که از اقدامات خودسرانه آمریکا در عرصه بین المللی انتقاد می کرد، اظهار داشت: در چین معمول است که می گویند هر قدر کشور بزرگ باشد مسئولیتش هم بیشتر است اما متاسفانه همینک شاهد هستیم هر قدر کشور بزرگ باشد خودسرانه تر رفتار می کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی چین خاطرنشان کرد: روسیه و چین به عنوان دو کشور مسئولیت پذیر باید در شرایطی که اوضاع بین المللی بی ثبات است همکاریهای راهبردی خود را تقویت کنند.
ادامه دیدار وزیران خارجه روسیه و چین بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در دستور کار این دیدار، راه های حفظ برجام، مسائل شبه جزیره کره، اوضاع افغانستان، مساله ونزوئلا و بحران سوریه قرار داشت.
موضوع اصلی مذاکرات لاوروف و وان ایی، تامین مقدمات سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به روسیه بود.
این سفر برای شرکت شی جین پینگ در همایش اقتصادی سن پترزبورگ برنامه ریزی می شود که قرار است روزهای ششم تا هشتم ماه ژوئن آینده (16 تا 18 خرداد ماه) برگزار شود.
قرار است امروز وزیران خارجه روسیه و چین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز دیدار کنند.
مسکو و پکن با زیاده طلبی های واشنگتن مقابله می کنند و در این عرصه مواضع خود را هماهنگ می کنند.
همکاریهای اقتصادی روسیه و چین نیز در سالهای اخیر گسترش یافته و حجم مبادلات بازرگانی دو کشور در سال گذشته به مرز 100 میلیارد دلار رسید.

پربیننده ترین خبرها