وقایع ناخوشایند درگیری های پلیس فرانسه با معترضان/ اعتراض گزارشگران بدون مرز به خشونت علیه خبرنگاران

وقایع ناخوشایند درگیری های پلیس فرانسه با معترضان/ اعتراض گزارشگران بدون مرز به  خشونت علیه خبرنگاران
شنبه 28 ارديبهشت 1398 - 11:47

انجمن گزارشگران بدون مرز در گزارشی با اشاره به گذشت 6 ماه از آغاز اعتراض های جنبش ضد نظام سرمایه داری در فرانسه علیه سیاست های دولت مکرون و وقایع ناخوشایند درگیری های پلیس با معترضان، از مصدومیت دست کم 54 خبرنگار در جریان اعتراض های جنبش جلیقه زردها خبر داد و از کاخ الیزه خواستار اقدام فوری دراین ارتباط شده است.

العالم ـ اروپا

تارنمای گزارشگران بدون مرز، در گزارشی که امروز (شنبه) و ساعاتی پیش از آغاز بیست و هفتمین شنبه اعتراضی علیه سیاست های دولت ماکرون منتشر شد، به وقایع ناخوشایند مربوط به درگیری های پلیس با معترضان در فرانسه اشاره کرده است.
گزارشگران بدون مرز در گزارش خود همچنین احتمال داده است که دست کم 120 تن از خبرنگاران در جریان 120 رویدادی که در 6 ماه اعتراض های جلیقه زردها رخ داده مصدوم شده اند؛ اما امارهای رسمی مصدومیت 54 خبرنگار را تایید کرده است.
تارنمای شبکه رادیویی 'یوروپ 1' نیز روز شنبه در آستانه بیست و هفتمین اعتراض های مردمی نوشت: در هر حال، مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه مدعی شد که جنبش 'جلیقه زردها' دارای 'هیچ خروجی سیاسی' نیست.
اعتراض های جلیقه زردها به سیاست های دولت از 17 نوامبر سال 2018 میلادی (26آبان 97) در شهرهای مختلف فرانسه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
هرچند پس از حضور بیش از 200 هزار نفری معترضان در روز نخست این اعتراض ها (17نوامبر 2018) که بالاترین رقم در طول 6 ماه گذشته این جنبش بود، این رقم تاحدودی کاسته شده است؛ اما همچنان شنبه های اعتراضی در فرانسه با حضور هزاران معترض برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، شنبه های اعتراضی مردم فرانسه نسبت به سیاست های اقتصادی دولت و ناکارآمدی امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در حالی وارد بیست و هفتمین هفته خود شده که شهرهای مختلف این کشور در 6 ماه گذشته صحنه درگیری و برخورد خشونت بار پلیس با معترضان بود.
رییس جمهوری فرانسه که از ماههای ابتدایی حضور در الیزه، به خاطر مواضع و سیاست های اتخاذی در معرض انتقادهای شدید قرار داشته، در این مدت با چالش عمیق نارضایتی مردمی روبرو شده است.
موج جدید اعتراض ها علیه مکرون از 17 نوامبر سال 2018 در واکنش به تصمیم دولت به افزایش مالیات سوخت از سر گرفته شد که 288 هزار فرانسوی در 2034 منطقه فرانسه را به خیابان ها و جاده ها کشاند.
خشونت نیروهای پلیس فرانسه علیه معترضان تاکنون ۱۱نفر کشته و دست کم ۲هزار مجروح برجای گذاشته و حدود 10 هزار نفر نیز بازداشت شده اند. یک هزارنیروی پلیس نیز زخمی شده اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها