تحلیل روز؛

تغییر محاسبات سیاسی سوریه در سایه پیروزی‌های نظامی

تغییر محاسبات سیاسی سوریه در سایه پیروزی‌های نظامی
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398 - 11:17

ارتش سوریه وارد مرحله جدیدی از روند مبارزه با ترریسم شده است. سوریه در این مرحله، با ترکیب محاسبات میدانی با سیاست، شکست استراتژیکی را برای گروه های تروریستی و متحدان آمریکایی شان و برخی کشورهای منطقه رقم زد. این بار میدان کارزار در منطقه ای بسیار دورتر از حومه شمالی و شمال غربی حماه است و دامنگیر برخی کشورهای منطقه و کشورهایی بسیار دورتر از محدوده جغرافیایی منطقه شده است.

العالم - سوریه

جنگ حومه حماه، جایگاه ویژه ای در گمانه زنی های سیاسی پیدا کرده است؛ زیرا با تحلیل بردن قوای سیاسی ترکیه در شمال سوریه، این کشور را مجبور به پذیرش رویکردهای محور مبارزه با تروریسم کرده است. این جنگ با در هم کوبیدن سریع و برق آسای توان سیاسی، نظامی و تجسسی ترکیه در حومه حماه، ادلب و لاذقیه، این کشور را مجبور کرده است پس از مدت ها سرگردانی و ناتوانی از تصمیم گیری درباره گروه های تروریستی در منطقه، گزینه های سیاسی خود را در جهات پیشبرد توافق سوچی و توافق های آستانه اصلاح کند.

همزمان با آغاز عملیات ارتش سوریه، فرماندهان نظامی این کشور عوامل ذاتی و عینی این عملیات را تبدیل به نقاط قوت جدیدی کرده و بر اساس آن، موازنه جدیدی را در حومه ادلب برقرار کردند.

ارتش با ایجاد موازنه جدید، مقدمات سیطره کامل نظامی را فراهم کرده و خود، سرنوشت جنگ های بعدی به خصوص در حومه حماه، ادلب و حلب را به دست گرفتند. این قاعده حتی نیروهای مستقر در اطراف فرودگاه نظامی ابوضهور را هم تحت تأثیر قرار داد به طوری که با تشکیل دفاعی جدید، تمام مناطقی را که ارتش سوریه آزاد کرده بود - از منطقه «مُحَرَده» و حومه شمال شرقی لاذقیه گرفته تا روستاهای «سهل الغاب» - به نوعی ایمن سازی کرد و بزرگترین کمربند امنیتی را در اطراف شهرها و روستاهای آزادشده را ایجاد کرد. حال آنکه این مناطق پیش از این هر روز زیر آتش تروریست ها بودند.

عملیات نظامی ارتش سوریه، با تکیه بر رزمایش های تهاجمی و دفاعی، تبدیل به چالش جدیدی برای سرکرده های گروه های تروریستی شده است؛ به طوری که دیگر نتوانستند خطوط دفاعی مستحکم خود را که از سال ها پیش در مناطقی مثل «کفرنبوده» یا «قلعه المضیق» ایجاد کرده بودند، حفظ کند.

تاکتیک جدید ارتش، با تکیه بر قدرت آتشباری یگان های پشتیبانی و درگیر کردن گروه های تروریستی در جبهه های متعدد، توان آنها را در استفاده از آتش پر حجم و قدرت مانور بالا از بین برد و خطوط امدادرسانی شان را از کنترل خارج کرد و در نتیجه با در دست گرفتن کنترل اوضاع، به سرعت تا عمق 20 کیلومتری محور شرقی سهل الغاب و 15 کیلومتری محور "جبل شحشبو" پیش رفت؛ همچنین شمار قابل توجهی از روستاها و شهرک ها از جمله کفرنبوده، البانه، التوینه، قلعه المضیق، الکرکات، الشریعه، تل هواش، باب الطاقه، فرودگاه الشراعی و الحویز و شماری از مزارع این منطقه را آزاد کرد. با آزادسازی این مناطق راه پیشروی ارتش به سمت شهرک های حومه ادلب باز شد. کما اینکه مناطقی را که در کفر زیتا و اللطمانه در حومه شمالی حماه همچنان در اشغال گروه های تروریستی هستند، در محاصره کامل قرار داده و امکان هرگونه تحرک نظامی و قدرت مانور را از آنها گرفته است تا به این ترتیب مقدمات آزادسازی آنها را در گام بعدی فراهم کند.

گذشته از اینها، پیشروی ارتش در محورهای یادشده، کمربند جغرافیایی را در اطراف مناطق آزادشده در مقابل حمله های خمپاره ای و موشکی تروریست ها – که همواره شهرک های ایمن شده مثل السقیلبیه، سلحب، محرده و دیگر روستاهای سهل الغاب را هدف قرار قرار می دادند - ایجاد می کند.

دستاوردهای نظامی ارتش سوریه در کنار پیروزی های سیاسی، در عمل پس از آن آغاز شد که ترکیه و گروه های تروریستی شمال سوریه را به جولانگاه خود تبدیل کرده بودند و همین امر ارتش سوریه را بر آن داشت تا مدت‌ها صبر، با آغاز دور جدیدی از مبارزه با تروریسم به عربده جویی های ترکیه و آمریکا در این بخش از خاک سوریه، پایان دهند و رهبران سیاسی این کشور، قدرت بالای ارتش خود در آزادسازی حومه های حماه و ادلب و حلب و لاذقیه روی میز مذاکره قرار دهند.

سیاستمداران و نظامیان سوریه امروز در کنار هم یکصدا اعلام می کنند: "پس از این دیگر قدرت ما امتحان نکنید و هرگز فکر نکنید که ما استراتژی جایگزین نداریم؛ جام سوریه هنوز جا دارد و اکنون اوج قدرت ما را ببینید".

* حسین مرتضی- العالم

پربیننده ترین خبرها