دیدار رؤسای پارلمان تاجیکستان و قرقیزستان/ مسائل مرزی محور مذاکرات

دیدار رؤسای پارلمان تاجیکستان و قرقیزستان/ مسائل مرزی محور مذاکرات
چهارشنبه 1 خرداد 1398 - 10:33

رؤسای پارلمان‌های تاجیکستان و قرقیزستان در حاشیه نشست شورای مجالس سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار و دورنمای توسعه همکاری‌های دو کشور را بررسی کردند.

العالم - آسیا

«شکورجان ظهوراف» رئیس پارلمان تاجیکستان و «داستان بیک جمعه بیک اف» رئیس پارلمان قرقیزستان در حاشیه نشست شورای مجالس سازمان پیمان امنیت جمعی دیدار و گفت‌وگو کردند.

در جریان این ملاقات مسائل مختلفی از جمله همکاری بین پارلمانی، موضوعات مربوط به تامین امنیت و ثبات در مناطق مرزی، جلوگیری از هرگونه اقدامات جهت تشدید وضعیت در میان ساکنان مناطق مرزی دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ظهوراف خاطرنشان کرد: طرف تاجیکی خواستار توسعه و گسترش بیشتر روابط میان دوشنبه و بیشکک از جمله پارلمان ها و دولت های دو کشور است.

وی گفت: میان دو کشور روابط حسن همجواری و برادرانه خوبی موجود است و فکر می کنم که با گذشت زمان روابط میان تاجیکستان و قرقیزستان توسعه بیشتری خواهد یافت.

ظهوراف در بخش دیگری با بیان این که مشکلاتی میان دو کشور وجود ندارد، گفت: حتی در صورت بوجود آمدن چنین شرایطی آن را از راه های دیپلماتیک حل و فصل خواهیم کرد.

جمعه بیک اف نیز به نوبه خود یکی از وظایف اساسی نمایندگان پارلمان قرقیزستان و تاجیکستان را حفظ دوستی و برادری قوی و طولانی مدت میان مردم دو کشور عنوان کرد.

وی در مورد همکاری های بین پارلمانی بر اهمیت حفظ رشد مثبت ملاقات و سفرهای متقابل نمایندگان پارلمان دو کشور جهت گسترش تعاملات بین پارلمانی و بین دولتی به نفع مردم قرقیز و تاجیک تاکید کرد.

رئیس پارلمان قرقیزستان در بخش دیگری به مسائل مرزی میان دو کشور اشاره و گفت: تا به حال دو طرف نتوانستند در مورد تعیین مرز های دولتی میان دو کشور به توافق برسند.

وی افزود: اگرچه این یک روند آسان نیست، اما طرفین باید تلاش های حداکثری را برای تکمیل کامل روند تعیین مرزهای دولتی و آماده‌سازی پیش نویس مربوطه برای امضا قرارداد مرتبط انجام دهند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها