بازسازی سناریوی حمله شیمیایی برای توقف پیشروی ارتش سوریه

بازسازی سناریوی حمله شیمیایی برای توقف پیشروی ارتش سوریه
دوشنبه 6 خرداد 1398 - 11:12

همزمان با پیشروی ارتش سوریه در حومه شمالی وشمال غربی حماه و پیامدهای مهم سیاسی این پیشروی ها، آمریکا و دست نشانده هایش در منطقه برای متوقف کردن ارتش سوریه بسیج شده اند.

العالم _ سوریه

عملیات ارتش سوریه در حومه حماه علاوه بر این که نقشه مناطق تحت کنترل ارتش را بازترسیم می کند، زمینه ساز پاکسازی ادلب وحومه آن و مناطق دیگر از گروه های مسلح است.

هدف سری جدید اتهام ها و دروغ پراکنی ها درباره استفاده از سلاح شیمایی در حومه لاذقیه، اعمال فشارهای آمریکا، فرانسه و طفره رفتن های ترکیه از انجام تعهداتش، حمایت از گروه های مسلح در حومه های ادلب، حماه، لاذقیه و حلب است.

سناریوی جدید استفاده از سلاح شیمایی در سوریه، فراتر از حمایت از گروه های مسلح، دفاع از آن ها به عنوان یکی از ارکان پروژه تدارک دیده شده برای منطقه، در کنار رژیم صهیونیستی، را دنبال می کند.

طفره رفتن ترکیه از انجام تعهداتش در مذاکرات با روسیه نیز به عنوان بخشی از یک پروژه نظامی برای تقویت خطوط دفاعی گروه های مسلح در حومه های 3گانه فوق صورت می پذیرد. داده های موجود در صحنه نظامی سوریه نشان می دهد که ترکیه از زمان امضای توافقنامه سوچی تا امروز به حمایت نظامی و لجستیک از گروه های مسلح می پرداخته است.

در همین راستا ترکیه به تازگی گروه های مسلح را وادار کرد که اتاق عملیات مشترک تشکیل دهند. این اتاق عملیات شامل جبهه النصره، جبهه آزادیبخش ملی (الجبهة الوطنية للتحرير) جیش الاحرار، جیش النصر، جیش العزه و "حزب اسلامی ترکستانی" است.

ترکیه از طریق مراکز کنترل ومراقبت خود [ در این مناطق] به صورت مستقیم بر این اتاق مشترک نظارت دارد. به گفته منابع آگاه، ترکیه از همین مراکز برای گروه های مسلح سلاح و مهمات ارسال می کند. علاوه بر این توپخانه و سکوهای موشکی ترکیه نیز در برخی مناطق از گروه های مسلح در حمله به مواضع ارتش سوریه پشتیبانی کرده است.

پیام آشکار واشنگتن و آنکارا به کشورهای ضامن نشست های آستانا و به طور مشخص به روسیه به عنوان یکی از امضاکنندگان توافقنامه سوچی، از وارد کردن مجدد گروه های مسلح فوق – به علاوه عناصر موسوم به سپر فرات، به صحنه نبرد با ارتش سوریه این است که مناطق دیگری وجود دارد که امکان بر افروختن آتش درگیری ها در آنجا وجود دارد و با وجود دشمنی ظاهری میان گروه های مسلح همچنان مرجع تصمیم گیری درباره وضعیت نظامی شمال سوریه (کنترل گروه های مسلح) در اختیار ترکیه است.

بی تردید همه این ها نشانگر توافق ترکیه وآمریکا برای بکار گیری برخی از ابزارهای فشار نظامی به منظوربهره برداری از آن در مذاکرات وعرصه های سیاسی است. آن دو این هدف را با تلاش برای نشان دادن گروه های مسلح به عنوان گروه هایی همچنان سازمان یافته و توانمند برای رویارویی با ارتش دنبال می کنند و حملات متعدد اخیر گروه های مسلح به مواضع ارتش سوریه در مناطق پاکسازی شده در همین راستا ارزیابی می شود.

از سوی دیگر همزمان شاهد تهدیدها و وعده وعیدهای سیاسی این دو کشور درباره پیامدهای تداوم عملیات نظامی ارتش سوریه، اعمال فشار وزارت امور خارجه آمریکا و هشدارش درباره حمله ارتش به گروه های مسلح در ادلب و شعار [جدید] وزارت دفاع آمریکا و فرانسه و انگلیس برای توقف درگیری ها و ایجاد فرصت برای راه حل های سیاسی هستیم.

ارتش سوریه اما همه این نقشه ها را با تداوم عملیات نظامی خویش و تحمیل شرایط سیاسی جدید با پیروزی در میدان نظامی ناکام گذارده است. تحولات سیاسی و میدانی اخیر نشانگر این است که ترکیه با اقداماتی که برای برهم زدن مجدد قواعد بازی و بازگشت جنگ به خانه اول در شمال سوریه انجام داده است توافقنامه سوچی را که با روسیه امضا کرده است به صورت برگشت ناپذیری در لبه سقوط قرار داده است.

همه آنچه در عرصه سیاسی رخ می دهد به صورت مستقیم با صحنه نظامی در ارتباط است. اعتراف واشنگتن و متحدانش در منطقه به شکست در برابر ارتش سوریه با تنش زایی در عرصه سیاسی انجام می پذیرد. هر آنچه رخ می دهد ناشی از ترس واشنگتن و آنکارا از ورود عملیات ارتش سوریه به مرحله دوم یعنی آزادی ادلب است.

بازسازی سناریوی استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی دلیل دیگری است که نشان می دهد حملات ارتش سوریه تا چه اندازه برای ائتلاف شرارت در منطقه با رهبری آمریکا و ترکیه دردناک بوده است.

حسین مرتضی العالم

پربیننده ترین خبرها