آمریکا آموزش خلبانان ترکیه برای جنگنده‌های اف-35 را تعلیق می‌کند

آمریکا آموزش خلبانان ترکیه برای جنگنده‌های اف-35 را تعلیق می‌کند
چهارشنبه 8 خرداد 1398 - 13:16

در پی تأکید آنکارا برای خرید سامانه‌های روسی، واشنگتن در صدد است آموزش خلبانان ترکیه برای پرواز با جنگنده‌های «اف-35» را به حالت تعلیق درآورد.

العالم - ترکیه

برخی منابع روز گذشته (سه‌شنبه) به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که در پی اصرار آنکارا برای خرید سامانه‌های روسی «اس-400» علیرغم مخالفت‌های واشنگتن، آمریکا به طور جدی در حال بررسی موضوع تعلیق آموزش خلبانان ترکیه برای پرواز با جنگنده‌های «اف-35» است.

دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که واشنگتن هنوز تصمیم نهایی خود را در این خصوص اتخاذ نکرده است.

واشنگتن در حالی تصمیم به چنین اقدامی گرفته است که «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در تاریخ 22 ماه می (اول خرداد ماه) اعلام کرد که نیروهای ارتش ترکیه در حال آموزش دیدن در خصوص استفاده از سامانه‌های «اس-400» هستند و از احتمال سفر پرسنل روس به ترکیه خبر داد.

پیش از این، خلبانان ترکیه در پایگاه نیروی هوایی «لوک» در ایالت «آریزونا» تحت آموزش نیروهای آمریکایی قرار گرفته بودند و هنوز مشخص نیست که آیا تصمیم واشنگتن برای تعلیق آموزش، به مفهوم این است که خلبانان ترکیه مجبور به ترک آمریکا می‌شوند یا اینکه اجازه دارند تا زمان اتخاذ تصمیم نهایی درباره آینده ترکیه در برنامه اف-35، در این پایگاه حضور داشته باشند.

پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا حاضر به اظهارنظر درباره هرگونه قصد و نیت درباره خلبانان ترکیه نشدند اما «مایک اندروز» سخنگوی پنتاگون تصریح کرد که بحث‌هایی با ترکیه در خصوص خرید احتمالی سامانه دفاع موشکی پاتریوت در جریان است.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های روسی «اس-400» خدشه‌دار شده و مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های «اف-35» را از این کشور خارج خواهند کرد، تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

آمریکا معتقد است که چنین اقدامی در چارچوب ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدید برای جنگنده‌های اف-35 خواهد بود. ترکیه قصد دارد این نوع از جنگنده را از آمریکا خریداری کند.

هراس آمریکا و سایر کشورهای عضو ناتو این است که ره‌گیری جت‌های اف-۳۵ در رادارهای سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ وارد شده و توانایی این جنگ‌افزار در مقابله با روسیه را کاهش دهد.

روز گذشته، برخی منابع به نقل از وزیر دفاع ترکیه از احتمال تعویق در دریافت سامانه دفاع موشکی «اس-400» از روسیه به دلیل فشارهای آمریکا خبر داده بود.

با اینحال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین ضمن رد این شایعات گفت: «هیچ تأخیری در کار نخواهد بود و برنامه تحویل طبق موعد پیش خواهد رفت».

پربیننده ترین خبرها